Celosvětový prodej elektromobilů se v říjnu zvýšil meziročně o 35 procent na rekordních 1,72 milionu. Přispěl k tomu hlavně vysoký růst v Číně, mírný růst zaznamenala také Evropa.
Vyrovnávací cla až 35,3 procenta na dovoz bateriových elektromobilů z Číny jsou výsledkem vyšetřování čínských subvencí, které v minulých měsících vedla Evropská komise.
„Problémy jednoho odběratele, byť tak významného, jako je Volkswagen, by neměly (v Česku) způsobit dramatický problém,“ uklidňuje viceprezident Svazu průmyslu a dopravy Radek Špicar.
Obchodní válka mezi Evropou a Čínou nabírá na obrátkách. Poté co schválily uvalení cel na dovoz čínských elektromobilů členské státy, je definitivní zavedení už jen na rozhodnutí Evropské komise
„Současné plány budou muset být zásadně přehodnoceny,“ říká v pořadu Dvacet minut Radiožurnálu Martin Jahn, člen představenstva Škoda Auto a prezident českého Sdružení automobilového průmyslu.
Rivian vznikl v roce 2009, zatím se mu ale nepodařilo dostat z červených čísel. Krok přichází v době, kdy se zostřuje boj mezi výrobci elektromobilů a západní země přistupují ke clům na čínský dovoz.
„Musíme se naučit žít s Čínou jako s technologickým a politickým gigantem. Svět se nedá řešit přes konflikty,“ říká Martin Jahn, člen představenstva Škody Auto pro prodej a marketing.
Bidenova administrativa reaguje zvýšením cel na čínskou strategii, kdy zaplavuje globální trh levným zbožím, jehož ceny drží uměle nízko. Bude Evropa USA následovat?
„Zelená dohoda je nezbytná a chrání nás i před Ruskem. Má ale jednu zásadní slabinu,“ říká pro Český rozhlas Plus jedna z hlavních strůjkyň pařížské klimatické dohody.
Auta na baterie začnou podle hasičů hořet většinou při nabíjení. I proto náměstek Daniel Miklós za hasičský sbor dokončuje vyhlášku s přísnějšími pravidly pro nové velké garáže.
Obchodní deficit s Čínou se dostal na nejvyšší úroveň v historii kvůli ochlazení obchodu v průmyslu, zejména automobilovém. A zde bude hůř: Evropská komise bude vyšetřovat dotace Číny elektromobilům.
Největší podíl a největší růst mají mít čistě bateriové vozy, kterých bude téměř 35 milionů, tedy o 224 procent více než nyní. Naopak nejméně populární budou plug-in hybridy.
Celkový prodej aut v EU se v červnu meziročně zvýšil o 17,8 procenta na 1,045 milionu vozů. Automobilový trh tak v unii vykázal růst jedenáctý měsíc za sebou.
odle sdružení stoupl loni počet registrací aut na baterie o 70 procent. Řidiči jich přihlásili přes 1200. Většinou jde o vozy staré dva až tři roky a často pocházející ze zahraničí.
Průměrná cena nabízených ojetých elektromobilů na českém trhu je proti stejně starým vozům se spalovacím motorem více než dvojnásobná a dosahuje 999 000 korun.
Spojené státy a Japonsko uzavřely dohodu o kovech pro baterie do elektromobilů. Má posílit jejich dodavatelské řetězce a omezit dovoz nerostných surovin z Číny.
Evropa se poslední dny soustředila na to, jak prodloužit život autům se spalovacími motory. Přitom chce omezit vypouštění skleníkových plynů do atmosféry na polovinu do roku 2030.
„Zavedení normy Euro 7 je nutné,“ uvádí výkonný ředitel Asociace pro elektomobilitu České republiky Lukáš Hataš. Člen představenstva Škody Auto Martin Jahn kritizuje především její znění.
„Hrozí exodus výrobců aut z Evropy,“ kritizuje emisní normu bývalý vysoký manažer společnosti Škoda Auto Bohdan Wojnar. Podle automobilek je změna plánovaná na příliš brzy.
Vše má fungovat tak, že operátor vozítka může být kdekoliv na světě a vozítko se bude třeba na velkém parkovišti bez dostatku pevných nabíječek pohybovat samostatně.
Vybudování parkovacího místa pro elektromobil může prodražit cenu nemovitosti, píše Mf Dnes. A plastické operace přestávají být podle Lidových novin doménou pouze žen. Více ve výběru z médií.