Řidičovy druhé oči. Infračervené kamery upozorní na chodce v černém oblečení i na zvěř v křoví
Odpoledne se stmívá čím dál dříve a horší viditelnost může dělat velké problémy hlavně na silnici. Nejvíc nehod se loni stalo mezi 16. a 17. hodinou. Kam řidič nedohlédne, vidí u nejnovějších aut kamery. Ty infračervené upozorní i na chodce v černém oblečení nebo zvěř schovanou v roští u krajnice. Tématu se věnuje Radiožurnál.
Venku je černočerná tma a Bernard Hesse z Peugeotu se právě naslepo rozjíždí na malém parkovišti. Místo tachometrů s rychlostí a otáčkami motoru má za volantem obrovskou digitální obrazovku se záběrem z termokamery.
„Když kamera vidí na silnici zvíře nebo chodce, systém kolem objektu nejprve namaluje žlutý rámeček. Pak červený, když se přiblížíte. Následně vydá zvukovou výstrahu, a když nereagujete nebo se blíží srážka, auto zastaví,“ popisuje Radiožurnálu.
200 metrů před auto
Před auto Bernardovi znenadání skočí kolega Nicholas, napodobuje zajíce. Auto ho ihned zaznamená a na displeji zarámuje nejprve žlutě, pak červeně. „Ta technologie je pozoruhodná. Můžeme vidět až 200 metrů před auto,“ dodává Bernard Hesse.
„Jsou dva druhy nočního vidění - aktivní a pasivní systém,“ přibližuje motoristický publicista David Bureš ze serveru Auto.cz
„Pasivní systém využívá podle termokameru, která - pouze na základě teploty daného objektu, ho zvýrazní. To používá třeba BMW, naopak Mercedes využívá - podle některých - pokročilejší systém, takzvaný aktivní. Ten využívá infračervené světlo a na základě jeho odrazu kamera chytá objekt a lépe ho vidí,“ dodává David Bureš s tím, že systém nočního vidění zvyšuje bezpečnost na silnici.
Škodovka ukázala v Tel Avivu nový model. Luxusnější Scala nahradí Rapid, do prodeje půjde příští rok
Číst článek
„Chodci chodí v černém oblečení a i ty nejmodernější světla je někdy nedokážou vidět. Takže noční vidění vám určitě pomůže, jelikož na obrazovce auta vám ukáže zvýrazněné ať už chodce nebo zvířata, kterých si i s nejmodernějšími světly nemusíte všimnout.“
A že si řidiči letos všímají překážek na silnici o něco hůř než třeba loni, říká při pohledu do statistik nehodovosti šéf dopravní policie Tomáš Lerch.
„Bohužel s příchodem zimy zaznamenáváme stále vyšší počet tragických dopravních nehod zejména s účastí chodce. V letošním roce ale po dvou letech poklesl nárůst počtu usmrcených chodců, a to jak v obci, tak mimo obec. Co se týká sražené zvěře, tak počet střetů dlouhodobě narůstá.“
Loni zemřelo na českých silnicích 101 chodců a policie řešila 12 a půl tisíce nehod se zvěří. Obě čísla budou letos pravděpodobně vyšší. Kamery možná vidí dál a mnohdy lépe než řidič, odpovědnost ale nese právě on, a tak nejlepším pomocníkem pro jízdu v šeru a ve tmě i přes nástup moderní technologie stále zůstává pozornost za volantem.