Řidičovy druhé oči. Infračervené kamery upozorní na chodce v černém oblečení i na zvěř v křoví

Odpoledne se stmívá čím dál dříve a horší viditelnost může dělat velké problémy hlavně na silnici. Nejvíc nehod se loni stalo mezi 16. a 17. hodinou. Kam řidič nedohlédne, vidí u nejnovějších aut kamery. Ty infračervené upozorní i na chodce v černém oblečení nebo zvěř schovanou v roští u krajnice. Tématu se věnuje Radiožurnál.

Reportáž Praha Tento článek je více než rok starý Sdílet na Facebooku Sdílet na Twitteru Sdílet na LinkedIn Tisknout Kopírovat url adresu Zkrácená adresa Zavřít

Venku je černočerná tma a Bernard Hesse z Peugeotu se právě naslepo rozjíždí na malém parkovišti. Místo tachometrů s rychlostí a otáčkami motoru má za volantem obrovskou digitální obrazovku se záběrem z termokamery.

Přehrát

00:00 / 00:00

Poslechněte si celou reportáž.

„Když kamera vidí na silnici zvíře nebo chodce, systém kolem objektu nejprve namaluje žlutý rámeček. Pak červený, když se přiblížíte. Následně vydá zvukovou výstrahu, a když nereagujete nebo se blíží srážka, auto zastaví,“ popisuje Radiožurnálu.

200 metrů před auto

Před auto Bernardovi znenadání skočí kolega Nicholas, napodobuje zajíce. Auto ho ihned zaznamená a na displeji zarámuje nejprve žlutě, pak červeně. „Ta technologie je pozoruhodná. Můžeme vidět až 200 metrů před auto,“ dodává Bernard Hesse.

„Jsou dva druhy nočního vidění - aktivní a pasivní systém,“ přibližuje motoristický publicista David Bureš ze serveru Auto.cz

„Pasivní systém využívá podle termokameru, která - pouze na základě teploty daného objektu, ho zvýrazní. To používá třeba BMW, naopak Mercedes využívá - podle některých - pokročilejší systém, takzvaný aktivní. Ten využívá infračervené světlo a na základě jeho odrazu kamera chytá objekt a lépe ho vidí,“ dodává David Bureš s tím, že systém nočního vidění zvyšuje bezpečnost na silnici.

Škodovka ukázala v Tel Avivu nový model. Luxusnější Scala nahradí Rapid, do prodeje půjde příští rok

Číst článek

„Chodci chodí v černém oblečení a i ty nejmodernější světla je někdy nedokážou vidět. Takže noční vidění vám určitě pomůže, jelikož na obrazovce auta vám ukáže zvýrazněné ať už chodce nebo zvířata, kterých si i s nejmodernějšími světly nemusíte všimnout.“

A že si řidiči letos všímají překážek na silnici o něco hůř než třeba loni, říká při pohledu do statistik nehodovosti šéf dopravní policie Tomáš Lerch.

„Bohužel s příchodem zimy zaznamenáváme stále vyšší počet tragických dopravních nehod zejména s účastí chodce. V letošním roce ale po dvou letech poklesl nárůst počtu usmrcených chodců, a to jak v obci, tak mimo obec. Co se týká sražené zvěře, tak počet střetů dlouhodobě narůstá.“

Loni zemřelo na českých silnicích 101 chodců a policie řešila 12 a půl tisíce nehod se zvěří. Obě čísla budou letos pravděpodobně vyšší. Kamery možná vidí dál a mnohdy lépe než řidič, odpovědnost ale nese právě on, a tak nejlepším pomocníkem pro jízdu v šeru a ve tmě i přes nástup moderní technologie stále zůstává pozornost za volantem.

Matěj Skalický Sdílet na Facebooku Sdílet na Twitteru Sdílet na LinkedIn Tisknout Kopírovat url adresu Zkrácená adresa Zavřít

Nejčtenější

Nejnovější články

Aktuální témata

Doporučujeme