Ženy způsobují méně dopravních nehod, umírají ale častěji. Důvodem je i řízení menších a lehčích vozidel
Ženy zaviní podle policejních statistik výrazně méně dopravních nehod než muži. Pokud už ale k nehodě dojde, bývají zranitelnější. Dokazuje to americký výzkum institutu pro bezpečnost silničního provozu i analýza Centra dopravního výzkumu v Brně. Pravděpodobnost, že žena při nehodě zemře, je až o 30 procent vyšší než u mužů.
Srovnání ukazují, že ženy častěji řídí menší a lehčí osobní vozidla. Ta slouží třeba jako druhé auto v rodině, což je i situace paní Pavly z Prahy. „Jedno rodinné větší auto máme. Já potřebuju auto na cestu do práce, případně na drobné nákupy, takže to byla jednoznačná volba,“ říká.
V malých autech bývá boční nebo čelní střet nebezpečnější. Riziko, že se při něm žena zraní, je až o 70 procent vyšší než u mužů. Souviset to může s odlišnou stavbou těla, vysvětluje Kateřina Bucsuházy z Centra dopravního výzkumu v Brně. „Ženy chtějí řídit menší a lehčí osobní vozidla. Vyšší zranitelnost žen při dopravních nehodách může souviset i se samotnou stavbou těla. Příkladem může být anatomická rozdílnost krční páteře.“
Ženy jsou při dopravních nehodách zranitelnější než muži. I přesto, že na silnicích zaviní výrazně méně dopravních nehod
Na vině může být i typ přestupků a chyb, které ženy oproti mužům dělají. „Ženy mají větší problém s nedáním přednosti, také třeba s držením telefonu a nevěnování se řízení, jak podle průzkumu, tak podle přestupků – tam jsou ženy poměrně dost zastoupeny, ale je to pouze zobecněno,“ říká šéf Besipu Tomáš Neřold.
V celkové míře nehodovosti jsou na tom ale hůř muži: je u nich ve srovnání s ženami přibližně dvojnásobná. Příčinou bývá především nepřiměřená rychlost, doplňuje Neřold. „Muži jsou odpovědní za převážnou většinu dopravních nehod, kde lidé umírají, tedy těch nejtěžších. Jsou za ně zodpovědní z 80 procent, už všech typů nehod je to asi 70 procent, stejně jako u zranění.“
V Česku zemřelo za posledních deset let při dopravních nehodách téměř šest tisíc lidí.