Pneumatika bez vzduchu? ‚Pevnější, ale hlučnější,‘ říká expert
Už žádné lepicí sady na píchlá kola u auta. Na světě je pneumatika, která funguje, aniž by potřebovala vzduch. Bezvzduchová guma má společného s těmi klasickými jen to, že je kulatá. Uvnitř pneumatiky, kde je běžně stlačený vzduch, má tato speciální guma zvláštní lamely, vysvětluje odborník oslovený Radiožurnálem.
Speciální lamely nesou váhu vozidla a nahrazují tlak v pneumatice, který tam normálně je. „Lamely zjišťují pevnost, respektive zaručují, že gumy unesou náklad vozidla. Kdežto přilnavost je dána jako u normálních pneumatik dezénem,“ vysvětlil ve vysílání Radiožurnálu David Kalaš.
Zvýšený podvozek, terénní kola i šnorchl pro brodění. Středoškoláci postavili novou škodovku
Číst článek
Pneumatika sice rozbít půjde, ale podle Kalaše je vůči defektu odolnější. „V dnešní době už se dokonce používá v některých aplikacích v průmyslu,“ dodává odborník s tím, že jsou odolnější vůči propíchnutí.
Pneumatika má však i několik problémů. „Musí se vyřešit její odolnost vůči vysokým rychlostem. Lamely se totiž ještě poměrně hodně zahřívají při odvalování," vysvětluje Kalaš. Dalším problémem je zvýšená hlučnost.
U pomalejších vozidel s rychlostí do 130 kilometrů za hodinu by se mohly začít používat relativně brzy. U rychlejších vozidel bude použití ještě nějakou dobu trvat.
Výroba je zhruba dvakrát až třikrát dražší než u klasické pneumatiky. Problém nastoupí s přezouváním, bude je totiž potřeba měnit komplet s celými disky.