Třetina ojetin, které se prodají v Česku, má stočený tachometr. Zamaskovat stav auta je snazší při dovozu
Při koupi ojetého auta by se lidé měli zajímat o historii vozu. Podle společnosti Cebia, která minulost aut v Česku prověřuje, má totiž asi 30 procent ojetin na českém trhu stočený tachometr. A objevují se i další nesrovnalosti. Například upravený rok první registrace nebo nepřiznané opravy po nehodě.
„Nosná část auta je zásadní při nehodě, takže při kontrole procházíme, jestli je v pořádku a není na ní například svár navíc,“ říká Jaroslav Žíla, který se specializuje na ověřování historie ojetých vozů a během toho jeden z nich kontroluje.
Firem, které kontrolují technický stav ojetin, jsou v Česku desítky. Samotné autobazary mají většinou nabízená auta prověřená. I mezi nimi jsou ale nepoctiví prodejci. Při kontrolách v letošním prvním pololetí to zjistila Česká obchodní inspekce. Navštívila 23 autobazarů a osm z nich zatajilo informace, které mohly ovlivnit cenu vozu i zájem zákazníků.
„Neinformovali řádně o stavu najetých kilometrů, ceně vozidla, nebo neposkytli údaj o počtu předchozích majitelů vozidla,“ přibližuje mluvčí inspekce František Kotrba.
Podle Asociace obchodu s ojetými automobily se v Česku za rok prodá zhruba 680 tisíc vozů, a to v celku jak v autobazarech, tak přes soukromé inzeráty. Minimálně polovina z nich je dovezená ze zahraničí, a právě u těchto aut se skutečný stav vozu maskuje nejčastěji.
Rekordně stočený tachometr. Slovenský tahač snížil za rok naježděnou vzdálenost o 931 tisíc kilometrů
Číst článek
„U přeshraničních dovozů je snazší zatajit havárie. Setkáváme se poškozeními, přetočenými tachometry nebo špatně uvedeným rokem výroby,“ vysvětluje Martin Pajer ředitel společnosti Cebia, která prověřuje historii aut na českém trhu.
Za prověření aut soukromými firmami, jako jsou právě Cebia nebo třeba Car Vertical, musí zákazník zaplatit a cena se odvíjí od rozsahu služeb. Od října Cebia chystá drobnou změnu, informace o najetých kilometrech prověří u ojetin v autobazarech zdarma. Už od roku 2015 si to ale lidé můžou zjistit bezplatně i na webu ministerstva dopravy kontrolatachometru.cz.
„Data o tachometru jsou získávána z informačního systému technických prohlídek na základě zápisu stavu počítače ujetých kilometrů kontrolním technikem při provádění technické prohlídky vozidla,“ říká mluvčí resortu František Jemelka.
K prověření stavu tachometru vám stačí unikátní VIN kód vozidla, který je uvedený v technickém průkazu nebo za čelním sklem automobilu. Ročně se na webu kontrolatachometru.cz objeví asi 7,5 milionu dotazů.