Výrobce vozů Peugeot a Citroën chce do tří let vyrábět auta na vzduch
Řada ekologicky a také ekonomicky smýšlejících řidičů léta touží po autě na vodu. I když něco takového už dávno jezdí, výroba je stále tak drahá, že nasazení do běžného provozu je pořád v nedohlednu. Francouzská skupina PSA, tedy výrobce vozů Peugeot a Citroën, v těchto dnech oznámila, že už v roce 2016 chtějí prodávat auto na vzduch.
Auty na vzduch se zabývalo několik společností. Nejdále se dostali MDI. V roce 2009 oznámili, že zahajují sériovou produkci. Dodnes si ale jejich auto nekoupíte. Koncern PSA slibuje, že svůj vůz na vzduch dodá už za tři roky. Jdou na to jinak než MDI a všichni ostatní. Stlačený vzduch totiž není hlavním médiem. Spalovacímu motoru pouze pomáhá.
„I když se spalovací motory budou do budoucna stále vylepšovat, je čím dál jasnější, že cyklus se musí hybridizovat. To znamená důmyslně propojit několik druhů energii, alespoň dvě. Zůstanou fosilní paliva - benzin a nafta. V současnosti bývají hybridy nejčastěji spojeny s elektřinou, což přináší snížení spotřeby paliva a emisí CO2. Podle našich odhadů budou v nejbližších letech hybridní pohony spojené s elektromotory tvořit zhruba 15 procent ze všech dostupných motorů na trhu,“ přibližuje projekt Hybrid Air jeho autor Karim Mokaddem.
Manažer projektu Hybrid Air si své posluchače připravuje i tím, že vyjmenovává známé nedostatky elektromobility - náklady na akumulátory, dlouhé dobíjecí časy a vyšší hmotnost. Hybridy podle Karima Mokaddema musí být důmyslné:
„Směs zdrojů energií musí být vyvážená. Jde také o způsob řízení hnací jednotky a nesmíme zapomínat, že když chceme dosáhnout úspory paliva a zároveň nízkých emisí, tak nejjednodušším způsobem je prostě vyřadit z chodu spalovací motor.“
Prototyp automobilka předvedla namontovaný v Citroënu C3, což je auto velikosti Škody Fabia. Pod jeho kapotou zůstal litrový tříválec. Pohonný systém je doplněný o planetovou převodovku a hydraulický motor. Roztáčí ho vzduch z vysokotlaké nádrže umístěné v tunelu uprostřed vozu. Druhou, nízkotlakovou nádrž najdete pod podlahou kufru, před posledním tlumičem výfuku.
„Spalovací motor se používá jen v optimálním režimu, a zároveň případně doplní energii do nádrží. Stlačený vzduch se pak přemění na pohyb. Jde o nesmírně složitý systém, ve kterém se motor a tlakové nádrže využívají postupně a pro řidiče naprosto transparentně. Tento systém povede ke snížení emisí CO2 i spotřeby paliva,“ pokračuje Mokaddem.
Detaily zatím automobilka nezveřejnila. Podle dostupných neoficiálních informací se zdá, že systém bude jen v malých autech typu C3 nebo 208. Kombinovaná spotřeba se prý přiblíží ke dvěma litrům benzínu na sto kilometrů.
Na stlačený vzduch auto ujede zřejmě jen několik stovek metrů. Na druhé straně k naplnění zásobníku stačí údajně jen 10 vteřin brzdění nebo chodu motoru. Systém prý může být výrazně efektivní hlavně při městském popojíždění, za hodinovou cestu prý spalovací motor poběží jen 10 minut a 50 minut si auto vystačí se znovu a znovu naplňovanou nádrží na vzduch.