Operátor O2 uvažuje o službě, která by blokovala internetovou reklamu
Boj o reklamu. I tak by se dal popsat spor mezi internetovými servery a společností O2. Ta totiž uvažuje o tom, že bude zákazníkům nabízet možnost blokovat reklamu. Ti, kteří publikují na českém internetu, jsou proto připraveni zablokovat svůj obsah jako odvetu. Plán operátora by navíc mohl být v rozporu s evropskými nařízeními.
„Podle mého názoru, když si to člověk zamezí sám, tak je to jeho vlastní rozhodnutí. Poskytovatel je v jiné situaci, on poskytuje službu přístupu někam do internetu, někomu jinému, a on by teď vlastně rozhodl o tom, jaký obsah uživatelé mohou získat,“ říká člen rady Českého telekomunikačního úřadu Jiří Peterka.
Otázkou také podle Peterky je, jak by chtěl operátor například poznat, který uživatel reklamu blokoval, pokud počítač nebo tablet používá víc lidí.
Podle generálního ředitele O2 Tomáše Budníka je o službu blokování reklamy zájem už teď. Zhruba desetina lidí už teď podle něj instaluje různé blokátory, aby se reklam na obrazovce zbavila. O2 tím pádem chce lidem nabídnout sama službu, která by to za ně zařídila.
Služba má být dobrovolná. „Pokaždé by si zákazník sám rozhodl, zda reklamu vidět chce, a tu službu si sám aktivuje zdarma, nebo ne,“ dodává mluvčí O2 Lucie Pecháčková. Plány na blokování reklamy ale nejsou zatím u O2 hotové.
Pro servery je nicméně reklama na internetu významným zdrojem příjmů. A zpravodajské nebo zábavní servery se také myšlence na organizované blokování reklamy brání.
„Jsme připraveni jako sdružení, jako obor se bránit všem podobným masivním tlakům, které skoro znamenají významné zneužití dominantní pozice,“ uzavírá předseda Sdružení pro internetovou reklamu Ján Simkanič. Pokud O2 začne reklamu blokovat, uvažují provozovatelé serverů o tom, že by zablokovali zase oni svůj obsah pro zákazníky O2.