Lufthansa ukončila testy biopaliva do letadel. Není ho dostatek

Letecká společnost Lufthansa ukončila rozsáhlý test biopaliva. Chtěla vyzkoušet, jestli směs benzinu, do které se přidává složka získaná ze zemědělské výroby, nebude ničit letecké motory a bude se na ni moct létat. Jenže teď nemá schváleného biopaliva dostatek.

Tento článek je více než rok starý Sdílet na Facebooku Sdílet na Twitteru Sdílet na LinkedIn Tisknout Kopírovat url adresu Zkrácená adresa Zavřít

Lufthansa

Lufthansa | Foto: Tomáš Adamec

Zatím poslední testovací let provede Lufthansa zítra mezi Frankfurtem a Washingtonem v Boeingu 747. Má to být důkaz, že na biopalivo lze letět přes oceán. Lufthansa chce také zvýšit důvěru v biopaliva.

Testování tak bude završeno, zároveň ale také končí, protože biopaliva není dostatek. Výrobní kapacity totiž nestačí, protože do biosložky se přidávají ne příliš rozšířené rostliny.

Odborníci na životní prostředí navíc dodávají, že masivní nasazení biopaliv do letecké dopravy není udržitelné, protože plodiny jako třeba palma olejná zabírají místo potravinám. Z některých méně kvalitních biopaliv se prý navíc uvolňuje více skleníkových plynů než z konvenčního leteckého benzinu - kerosinu.

Přehrát

00:00 / 00:00

O biopalivech pro leteckou dopravu mluvil v Odpoledním Radiožurnálu David Koubek

Budoucnost prý mají mořské řasy nebo zplyňování odpadků. Takové letecké palivo se už se vyrábí. V roce 2014 ho chtějí ve svých letadlech používat Virgin Atlantic a v roce 2015 British Airways.

Palivo, které testuje Lufthansa, je směsí kerosinu a biosložky v poměru 50:50. Biosložka se skládá z řepky olejné, mořské řasy a také rostliny dávivec černý z čeledi pryšcovitých. Palivo na letu Londýn – Amsterdam bylo směsí z kokosového ořechu a brazilské palmy.

Lufthansa biopalivo testovala už půl roku na trase Frankfurt – Hamburg v Airbusu A321, celkem na 1187 letech. Směsí biopaliv byl poháněn jeden motor, druhý běžel na kerosin. To mělo porovnat, zda biopalivo motory nepoškozuje.

Podle Lufthansy se biopalivo osvědčilo. První komerční let s biopalivem uskutečnily aerolinky Virgin Atlantic v únoru 2008.

Německá Lufthansa chce jako první přeletět oceán na biopalivo

Číst článek

Letecké společnosti chtějí používat biopaliva kvůli snížení emisí oxidu uhličitého. Let mezi Frankfurtem a Washingtonem na biopalivo prý ušetří tolik oxidu uhličitého, kolik letadlo vypustí na 6 letech mezi Frankfurtem a Berlínem. Biopalivo také zanechává stopu zmíněného plynu, ale emise se kompenzují tím, že rostliny zbylý oxid uhličitý spotřebují.

Dalším důvodem nasazení biopaliv je také fakt, že Evropská unie zavedla začátkem letošního roku emisní povolenky na oxid uhličitý, takže za emise z fosilních paliv musejí letecké společnosti platit. Lufthansa už tak pohrozila zdražením letenek, americké společnosi už zavedly palivové příplatky.

David Koubek, Simona Bartošová Sdílet na Facebooku Sdílet na Twitteru Sdílet na LinkedIn Tisknout Kopírovat url adresu Zkrácená adresa Zavřít

Nejčtenější

Nejnovější články

Aktuální témata

Doporučujeme