Auto s pověstí komunistické limuzíny. Tatra 603 slaví šedesát let
Před 60 lety měl na zimních olympijských hrách v italské Cortině d'Ampezzo neoficiální světovou premiéru vůz Tatra 603. Na přelomu ledna a února 1956 se v nové luxusní limuzíně vozila československá olympijská delegace, koncem 50. let se stala reprezentačním vozem pohlavárů komunistické strany. Sběratelé si ji ale přes svou špatnou pověst dodnes cení i pro její nebývalý avantgardní design.
„Na Václavském náměstí se zřejmě něco stalo. Zastavil tu náš nový šestisedadlový osobní vůz 603,“ hlásí redaktor v dobovém televizním vysílání. Podle automobilového historika a dlouholetého zaměstnance Tatry Karla Rosenkranze budila takzvaná šestsettrojka podobný rozruch už od chvíle, kdy se poprvé objevila na ulici.
Vůz se přitom málem ani nezačal vyrábět. Vláda totiž chtěla v Kopřivnici montovat především nákladní auta.
Příběh jednoho z nejslavnějších československých vozů Tatry 603 představuje redaktor Matěj Skalický
„Tatra v té době vůbec nedělala osobní automobily. Malá skupina konstruktérů vlastně doslova několik let dělala šestsettrojky v ilegalitě,“ popisuje Michal Froněk, designér a majitel vůbec první generace Tatry 603.
Skupina konstruktérů se scházela v Praze na Smíchově, kde potají pracovala na vývoji nového auta. Ve chvíli, kdy pohlavárům komunistické strany začala chybět nová reprezentační limuzína, dostala pokyn k její výrobě právě Tatra.
Ve své době byl model opravdovou senzací. Proslavil se na závodech, poutal pozornost doma v Československu i v zahraničí, v německém Wiesbadenu dokonce získala Zlatou stuhu v soutěži elegence.
Ještě než šestsettrojka zazářila v roce 1958 na výstavě Expo v Bruselu, objevila se na přelomu ledna a února roku 1956 na olympijských hrách v italské Cortině d'Ampezzo.
Pro většinu Čechoslováků byla Tatra 603 nedostupným zbožím. Stála asi třikrát tolik co nová oktávie a navíc měla mezi lidmi pořádně pošramocenou pověst papalášského auta, což je dodnes trnem v oku Karla Rosenkranze a dalších tatrovkářů.
„Mercedesy, bavoráky nebo audiny taky nemůžou za to, že se v nich za války vozil Hitler a nevím, kdo všechno další. Tatra 603 dostala takový nehezký punc, což mi vždycky vadilo,“ popisuje Rosenkranz.
Tatra 603 se vyráběla až do poloviny 70. let a završila slavnou etapu aerodynamických osobních automobilů se značkou Tatra na kapotě. Z kopřivnické výrobní linky sjelo přes 20 tisíc šestsettrojek.