Městští ptáci přenášejí bakterie odolné vůči antibiotikům. Má to dopad na zdraví lidí

Synantropní ptáci, jako třeba kachny, holubi nebo vrány žijící v blízkosti lidí jsou „rezervoárem“ bakterií odolným vůči lidským antibiotikům. Rizika a dopady představili vědci z Oxfordského institutu Ineos pro antimikrobiální výzkum.

Holubi

Synantropní ptáci, jako třeba kachny nebo vrány, žijící v blízkosti lidí, jsou „rezervoárem“ bakterií odolným vůči lidským antibiotikům | Zdroj: Unsplash | Licence Unsplash,©

Studie zjistila, že v těle těchto ptáků koluje širší škála bakteriálních kmenů a až třikrát více genů AMR (bakterie odolné vůči antibiotikům), než u ptáků žijících v izolovanějším prostředí. AMR se objeví ve chvíli, kdy se mikroby způsobující onemocnění, jako jsou bakterie, stanou odolnými vůči antibiotikům, píše se v článku o studii na stránkách Univerzity v Oxfordu. Informoval o tom web Independent.

V rámci výzkumu vědci analyzovali 700 vzorků bakterií odebraných ze střev 30 druhů volně žijících ptáků v osmi zemích.

Německo trápí vysoký počet holubů. Jedno z měst odhlasovalo usmrcení až 700 zvířat

Zkoumali Campylobactor jejuni, běžnou zoonotickou bakterii způsobující průjem, která se vyskytuje ve střevním mikrobiomu ptáků. Genetické signály spojené s AMR byly nalezeny u všech studovaných druhů ptáků.

Tato skutečnost představuje problém v celospolečenském měřítku, jak vysvětlil profesor Samuel Sheppard, vedoucí oddělení digitální mikrobiologie a bioinformatiky a hlavní autor studie.

„Volně žijící ptáci mohou přenášet AMR na velké vzdálenosti na hospodářská zvířata chovaná na maso a na domácí mazlíčky. To může mít ekonomické důsledky pro zemědělství, dobré životní podmínky zvířat a bezpečnost potravin,“ uvedl.

Odhaduje se, že v Anglii mělo v roce 2022 závažnou infekci rezistentní vůči antibiotikům 58 224 lidí a 2202 jich zemřelo. Je proto nutné toto riziko brát vážně. „Naše studie zdůrazňuje potřebu koordinovaných celosvětových opatření, která by zohledňovala ochranu volně žijících živočichů, veřejné zdraví a zemědělství, aby se omezily dalekosáhlé dopady AMR,“ dodal Sheppard.

Anna Beljo Sdílet na Facebooku Sdílet na Twitteru Sdílet na LinkedIn Tisknout Kopírovat url adresu Zkrácená adresa Zavřít