Umělá inteligence jako součást vyučování. Rozvíjet dovednosti pomáhá žákům i učitelům
Stále víc institucí zkouší používat umělou inteligenci. Uplatnění nachází ve firmách, bankách, na úřadech a v nemocnicích. Stále častěji ji využívají také školy. Někteří učitelé ji zapojují do vyučování na doporučení Národního pedagogického institutu. Rozvíjet dovednosti pomáhá třeba studentům technických oborů v Praze.
Mluví na nás robot, hýbou se mu rty a oči. Právě pohyby v improvizovaném obličeji s plastovýma očima a pusou, která vypadá jako ohýbaný drát, ale hlavně slovní reakce na zadané otázky vycházejí z použití umělé inteligence.
Barevného robota naprogramoval student prvního ročníku pražské Smíchovské střední průmyslové školy a gymnázia Štepán Havelka.
Moderní technologie v gastronomii. Návštěvníci ani netuší, že s přípravou jídla pomáhá umělá inteligence
Číst článek
„Robot funguje tak, že má na sobě malý počítač, který dostává signály z hlavního počítače, a ten mu říká, co má dělat, a tohle všechno můžeme dělat pomocí knihovny od vývojářů, kterou potom používáme v programovacím jazyku Python. Stačí, abych zadal nějakou otázku do počítače, a přes ChatGPT získá počítač odpověď a tu odpověď i s tím, jak se má hýbat, předá hlavní počítač mikropočítači v robotovi,“ popisuje Štěpán svůj výtvor.
Vedení školy studentům využívání umělé inteligence umožňuje i ve známkovaných pracích, pokud to dopředu oznámí. To má rozvíjet i kritické myšlení. „Studenti dostávají úkol od učitelů přímo takový, aby využili ke zpracování tématu AI a potom zjistili, analyzovali, kde udělala chybu, co je správně,“ vysvětluje ředitel školy Radko Sáblík.
Umělou inteligenci využívají třeba i žáci na základní škole Vitae. Děti v šesté třídě tam například připravují prezentace aktuálně probírané látky z obrázků, které jim na základě klíčových slov vytvoří počítačový program.
Když nebudeme používat AI, tak nám ujede vlak, říká šéf kyberúřadu. Praha hostí konferenci Cyber Security
Číst článek
„Teď jsem zadala noční obloha s hvězdami a zadala jsem, že to má být fotografie, a můžu si vybrat, jestli má být nakreslená třeba akvarelem. Taky si můžeme vytvořit třeba plakáty nebo nějakou prezentaci a našli jsme si video a do toho vkládáme různé texty a generujeme obrázky,“ říká Viky, které je 11 let a pracuje na projektu se svou skupinkou.
I sami učitelé můžou využívat umělou inteligenci třeba k podkladům pro slovní úlohy nebo slovní hodnocení. Z průzkumu Národního pedagogického institutu mezi školami vyplývá, že víc než polovina z nich zatím s umělou inteligencí zkušenosti nemá.
„My jsme oslovili 4600 škol a z toho odpovědělo přes 900 zástupců vedení a přes 600 učitelů, takže dohromady přes 1500 respondentů. Z praxe si myslím, že mají strach. Je to téma, se kterým neumíme pracovat a nevíme, jak ten nástroj správně využít. A to je náš úkol to zjistit a učitelům předávat,“ říká Iveta Böhmová z NPI.
Národní pedagogický institut školám nabízí kurzy využití umělé inteligence, které vedou lektoři se zkušenostmi z praxe.