Rallye a náklaďáky ničí umění v poušti. Motorky či dodávky jezdí přes 3000 let staré chilské geoglyfy
Každý rok se na severu Chile sejdou stovky závodníků z celého světa se svými terénními motocykly, džípy, čtyřkolkami a buginami. Závodí na okruzích dlouhých stovky kilometrů kolem pouště. Někteří z nich tím ale ničí geoglyfy, obrovské obrazy postav zvířat, lidí a předmětů, které na pouštních svazích vytvořili lidé před 3000 let.
V poušti Atacama prší jen několikrát do roka. Intenzivní slunce a drsné podmínky způsobují, že rostlinný a živočišný život zde téměř neexistuje.
AI odkrývá život i strasti dávných civilizací. Lidstvu tak může pomoct připravit se na budoucnost
Číst článek
To zanechalo poušť prakticky nedotčenou. Nejzachovalejší z těchto obrazců jsou podle amerického listu New York Times exempláře v Alto Barranco v oblasti Tarapacá. Právě v této lokalitě se ale konají povolené i nelegální terénní závody.
Snímky pořízené pomocí dronů a zveřejněné tento měsíc Gonzalem Pimentelem, archeologem a prezidentem chilské nevládní organizace Fundación Desierto de Atacama, upozornily na rozsah škod. Po geoglyfech v Alto Barranco a dalších oblastech pouště jezdí vozidla – včetně nákladních aut z důlních provozů – a zanechávají na nich stovky stop.
Nejnovější snímky z dronu upoutaly pozornost chilských federálních úřadů, které už zahájily vyšetřování. Bude to ale složité, protože mnohé stopy pneumatik na geoglyfech jsou už několik let.
Organizátoři Atacama Rally, jednoho z velkých závodů, odmítli jakoukoli odpovědnost za poškození Alto Barranco, v jehož blízkosti se naposledy závodilo v roce 2022. Gerardo Fontaine, ředitel Atacama Rally, uvedl, že všichni účastníci znali svou trasu, byli sledováni pomocí GPS a byli upozorněni, pokud z ní vybočili. Prohlásil také, že organizátoři závodu stanovili trasy, které pak schválily regionální úřady.
„Skutečným problémem jsou řidiči, kteří jezdí na vypůjčených motocyklech v poušti bez povolení, nikdo jim nic neřekne,“ dodává organizátor pouštních závodů Gerardo Fontaine.
Vláda prozatím svolává odborníky, aby vypracovali strategie na ochranu zbývajících nepoškozených geoglyfů a pro zlepšení značení v okolí archeologických oblastí. Experti ale úřady kritizují, že na problémy se závodníky měly reagovat už mnohem dřív.