Rallye a náklaďáky ničí umění v poušti. Motorky či dodávky jezdí přes 3000 let staré chilské geoglyfy

Každý rok se na severu Chile sejdou stovky závodníků z celého světa se svými terénními motocykly, džípy, čtyřkolkami a buginami. Závodí na okruzích dlouhých stovky kilometrů kolem pouště. Někteří z nich tím ale ničí geoglyfy, obrovské obrazy postav zvířat, lidí a předmětů, které na pouštních svazích vytvořili lidé před 3000 let.

Praha Sdílet na Facebooku Sdílet na Twitteru Sdílet na LinkedIn Tisknout Kopírovat url adresu Zkrácená adresa Zavřít

„Atacamský obr“ v poušti Atacama v Chile je se svými přibližně 119 metry největší prehistorický geoglyf na světě

„Atacamský obr“ v poušti Atacama v Chile je se svými přibližně 119 metry největší prehistorický geoglyf na světě | Zdroj: Profimedia

V poušti Atacama prší jen několikrát do roka. Intenzivní slunce a drsné podmínky způsobují, že rostlinný a živočišný život zde téměř neexistuje.

AI odkrývá život i strasti dávných civilizací. Lidstvu tak může pomoct připravit se na budoucnost

Číst článek

To zanechalo poušť prakticky nedotčenou. Nejzachovalejší z těchto obrazců jsou podle amerického listu New York Times exempláře v Alto Barranco v oblasti Tarapacá. Právě v této lokalitě se ale konají povolené i nelegální terénní závody.

Snímky pořízené pomocí dronů a zveřejněné tento měsíc Gonzalem Pimentelem, archeologem a prezidentem chilské nevládní organizace Fundación Desierto de Atacama, upozornily na rozsah škod. Po geoglyfech v Alto Barranco a dalších oblastech pouště jezdí vozidla – včetně nákladních aut z důlních provozů – a zanechávají na nich stovky stop. 

Nejnovější snímky z dronu upoutaly pozornost chilských federálních úřadů, které už zahájily vyšetřování. Bude to ale složité, protože mnohé stopy pneumatik na geoglyfech jsou už několik let.

Organizátoři Atacama Rally, jednoho z velkých závodů, odmítli jakoukoli odpovědnost za poškození Alto Barranco, v jehož blízkosti se naposledy závodilo v roce 2022. Gerardo Fontaine, ředitel Atacama Rally, uvedl, že všichni účastníci znali svou trasu, byli sledováni pomocí GPS a byli upozorněni, pokud z ní vybočili. Prohlásil také, že organizátoři závodu stanovili trasy, které pak schválily regionální úřady.

„Skutečným problémem jsou řidiči, kteří jezdí na vypůjčených motocyklech v poušti bez povolení, nikdo jim nic neřekne,“ dodává organizátor pouštních závodů Gerardo Fontaine.

Vláda prozatím svolává odborníky, aby vypracovali strategie na ochranu zbývajících nepoškozených geoglyfů a pro zlepšení značení v okolí archeologických oblastí. Experti ale úřady kritizují, že na problémy se závodníky měly reagovat už mnohem dřív.

jik Sdílet na Facebooku Sdílet na Twitteru Sdílet na LinkedIn Tisknout Kopírovat url adresu Zkrácená adresa Zavřít

Nejčtenější

Nejnovější články

Aktuální témata

Doporučujeme