Příběhy nové sezony formule 1: Dynastie Red Bullu, vzestup Aston Martinu či americký závodník

Po třech a půl měsících mají fanoušci nejpopulárnějšího motosportu opět proč sedat k televizním obrazovkám. Sobotní kvalifikací v Bahrajnu totiž začíná nová sezona formule 1. A ačkoliv má jasného favorita, jako každý rok nabídne spoustu dílčích příběhů, které se vyplatí sledovat.

Sakhir (Bahrajn) Tento článek je více než rok starý Sdílet na Facebooku Sdílet na Twitteru Sdílet na LinkedIn Tisknout Kopírovat url adresu Zkrácená adresa Zavřít

Max Verstappen v novém vozu Red Bullu

Max Verstappen v novém vozu Red Bullu | Foto: Hamad I Mohammed | Zdroj: Reuters

V letošní sezoně, která odstartuje sobotní kvalifikací v Bahrajanu, se jezdci musí připravit na rekordní počet závodů v jedné sezoně - bude jich celkem 23. O nové trati v Las Vegas, ale i ekologických problémech, které cestování „kočovného cirkusu“ formule 1 přináší, se můžete dočíst ve speciálním datovém článku.

Noční ulicí kolem popraviště. Nová sezona F1 je rekordní ve sportovních i politických ohledech

Číst článek

Red Bull začíná dynastii

Po strhující sezoně 2021, kdy se o titulu rozhodlo až v posledních minutách posledního závodu, byli loni diváci svědky o dost klidnějšího průběhu roku, který ale skončil stejným výsledkem - triumfem Maxe Verstappena.

Jakkoliv by si každý nezaujatý fanoušek přál vyrovnaný boj na prvních příčkách, technologický náskok i kvalita jezdecké dvojice Red Bullu naznačuje, že by ani letos neměl mít Verstappen a spol. konkurenci.

Rakouská stáj by se tak nemusela nutně koukat za sebe, ale spíše přemýšlet o nastolení nové dynastie, k rekordnímu sedmiletému kralování Mercedesu ale bude mít i v případě třetího po sobě jdoucího triumfu na mistrovství světa stále daleko.

Verstappena by mohly zajímat ale i dílčí rekordy. Díky rozšířenému kalendáři by mohl překonat metu sezonních 21 umístění na stupních vítězů, kterou stanovil v sezoně 2021 a nebo dokonce cílit na pomyslný „svatý grál“ mistrovství světa - vyhrát všechny závody v roce.

Nejblíže tomuto kousku byl v roce 1988 McLaren, který zvítězil v 15 z 16 závodů. Dosáhnout na tento úspěch v nejdelší sezoně mistrovství světa by znamenalo neuvěřitelný úspěch, který by nesmazatelně zapsal Red Bull mezi nejúspěšnější týmy historie.

Vzestup Aston Martinu

Předsezonní testování neřekne fanouškům mnoho. Je velice krátké a týmy se většinou snaží držet karty blízko těla. Přesto může mnohé věci naznačit a vzhledem k šuškandě zaznívající v padoku, se očekává vzestup britské značky Aston Martin.

„Vypadá to, že udělali velký krok dopředu. Zaznamenali velký pokrok s konceptem jejich vozu a nezdá se, že by byli příliš pozadu za špičkou. A především Fernando Alonso vypadá jako velká konkurence,“ nechal se slyšet principál Red Bullu Christian Horner.

„Podle našich výpočtů by Aston Martin mohl skončit druhý,“ řekl dokonce šéf Mercedesu Toto Wolff.

Právě španělský veterán Alonso, který je kromě Verstappena a Hamiltona jediným mistrem světa v letošní sestavě jezdců, se zdá být silně motivovaný k tomu, aby i ve 41 letech potrápil ty nejlepší. V Aston Martinu před sezonou podepsal několikaletou smlouvu a jeho cíl je jasný - ukončit dlouhé čekání na první místo na Velké ceně, které Alonso zajel naposledy před 10 lety.

Zkušený Alonso byl nejrychlejší i na pátečním tréninku

Nové tváře

Jako každou sezonu, i letos oživí některé týmy čerstvé tváře, jak na dráze, tak mimo ní. Ve Ferrari například skončil dlouholetý principál Mattia Binotto, který čelil kritice kvůli neúspěšném útoku na titul v roce 2022, ale i kvůli krizi italského týmu z předchozích let.

„Ferrari se zbavilo Binotta, měsíc nebo dva byli lodí bez kormidla a pak přišel Fred Vasseur. Nejsem si tímto tahem jistým, kontinuita je důležitá. Potřebovali vyřešit jen pár věcí ohledně spolehlivosti vozu a strategie v určitých závodech. Zda nový šéf zvládl za krátkou dobu vyřešit problémy z minulé sezony, uvidíme tak po pěti závodech,‘ řekl sportovní komentátor Fox News Martin Brundle.

Letošní týmové soupisky

  • Alfa Romeo (pohonné jednotky Ferrari): Zhou Guanyu, Valtteri Bottas
  • AlphaTauri (Honda): Nyck de Vries, Yuki Tsunoda
  • Alpine: (Renault): Pierre Gasly, Esteban Ocon
  • Aston Martin (Mercedes): Fernando Alonso, Lance Stroll
  • Ferrari (Ferrari): Charles Leclerc, Carlos Sainz Jr.
  • Haas (Ferrari): Kevin Magnussen, Nico Hulkenberg
  • McLaren (Mercedes): Lando Norris, Oscar Piastri
  • Mercedes-AMG (Mercedes): Lewis Hamilton, George Russell
  • Red Bull (Honda): Max Verstappen, Sergio Pérez
  • Williams (Mercedes): Logan Sargeant, Alexander Albon

Tučně jsou vyznačeni mistři světa, kurzívou nováčci.

Zajímavá nová jména lze najít i na závodním okruhu. Australan Oscar Piastri je jedním z mála jezdců, kteří dokázali ve své první sezoně ovládnout mistrovství světa formule 2 a je právoplatně považován za jednoho z nejtalentovanějších pilotů světa.

V barvách McLarenu ho ale letos čeká dost práce. Předsezonní spekulace naznačují, že slavný britský tým nedokázal vylepšit nedostatky svého loňského monopostu a v boji o stupně vítězů zřejmě přenechá místo jiným.

Oscar Piastri z McLarenu | Foto: Rula Rouhana | Zdroj: Reuters

Nyck De Vries se už za talentovaného mladíka bez zkušeností považovat nedá, nizozemský pilot dostává plnohodnotnou šanci ve formuli 1 až v osmadvaceti letech. V Alpha Tauri se představí vedle nekonzistentního mladíka Júkiho Cunody s očekáváním, že právě on by měl být lídr týmu. Italskou stáj ale zatím trápí problémy s motorem.

Rostoucí vliv USA

Spojené státy nezanechaly v historii formule 1 příliš velký odkaz, to se ale v posledních letech mění. Rostoucí popularita sportu v zámoří vedla k přidání nových závodů v Miami a Las Vegas, působení amerického týmu Haas a nyní i šance pro amerického jezdce - dvaadvacetiletého Logana Sargeanta.

Posledním Američanem, který zakusil atmosféru Velké ceny F1 byl v roce 2015 Alexander Rossi, ten ale jako rezervní jezdec Maarussie odjel pouze 5 závodů. Plnohodnotného reprezentanta USA bychom tak našli až v sezoně 2006, kdy za Toro Rosso závodil pilot s příznačným jménem Scott Speed.

Pokud má ale letošní sezona nějakého outsidera, je to právě Sargeant. Vloni skončil ve formuli 2 na čtvrtém místě a spekuluje se o tom, že před jeho schopnostmi dal podceňovaný tým Williamsu přednost spíše marketingovému dosahu.

„Věřím, že je to jen šťastná náhoda,“ řekl Seargant o souvislosti jeho angažování s boomem formule 1 v USA. „Přestěhoval jsem se do Evropy velmi mladý a dřel stejně tvrdě jako ostatní. Cítím, že jsem měl velice dobrou juniorskou kariéru a myslím si, že jsem na další kapitolu připraven.“

Nová sezona formule 1 začíná v Bahrajnu v sobotu v 16:00 kvalifikací, její program pokračuje v neděli v 16.00. prvním závodem.

Bartoloměj Černík Sdílet na Facebooku Sdílet na Twitteru Sdílet na LinkedIn Tisknout Kopírovat url adresu Zkrácená adresa Zavřít

Nejčtenější

Nejnovější články

Aktuální témata

Doporučujeme