Snížení rychlosti v Praze má omezit hluk, přinese ale vyšší exhalace
Na klíčových dopravních tepnách v Praze je od 1. ledna rychlost omezena na 50 kilometrů v hodině. Dříve se přitom v těchto úsecích mohlo jet sedmdesátkou nebo osmdesátkou. Důvodem snížení rychlosti je snaha o omezení hluku v okolí silnic.
Ředitel odboru dopravy pražského Magistrátu Jan Heroudek potvrdil, že jedním z důvodů tohoto rozhodnutí byla skutečnost, že magistrát v roce 2008 prohrál soud o snížení hluku na severojižní magistrále.
O omezení rychlosti na některých komunikacích v Praze diskutovali ve večerních Ozvěnách dne ředitel odboru dopravy pražského Magistrátu Jan Heroudek a dopravní expert Stanislav Huml
"Rozhodnutí vychází z akčního plánu, který si Praha na základě evropských směrnic nechala vypracovat. Jedním z doporučení bylo právě snížení rychlosti na některých úsecích," řekl Heroudek.
Dopravní expert Stanislav Huml ale účinnost opatření zpochybňuje. Pomůže podle něj pouze u nákladní dopravy. U osobních aut bude rozdíl minimální.
"Pokud jde o tříproudou komunikace jako 5. května, tedy dálničního typu, tak 70 kilometrů v hodině není mnoho. Navíc pokud auta jedou na pátý rychlostní stupeň, je jejich jízda ekologičtější. Při padesátce jsou na trojku nebo čtyřku vyšší otáčky motoru a tedy i vyšší exhalace," tvrdí Huml.
Magistrát ovšem počítá i s dalšími opatřeními. Podle Heroudka půjde o výstavbu protihlukových stěn, nasypání protihlukových valů, úprava povrchu vozovek tak, aby byly méně hlučné a také o výměnu oken v postižených oblastech.
Větší kolony by se tvořit neměly
Na samotné dopravě by se snížení rychlosti nemělo výrazně projevit. Obavy z častějších dopravních kolapsů Huml odmítá.
"Naopak, pomalá jízda je velmi plynulá. Pokud ale bude cesta volná, musíme počítat s tím, že pojedeme kvůli omezení rychlosti déle," míní Huml.
Podle Heroudka jsou limitujícími faktory semafory na křižovatkách v okolí I.P. Pavlova. "Řidiči si budou muset kolonu vystát, ať už k ní přijedou rychleji nebo pomaleji," uzavřel ředitel odboru dopravy.