Pražané mohou napsat na magistrát, co by chtěli změnit v MHD
Máte nápad, jak zlepšit cestování v pražské hromadné dopravě? Napište na magistrát. S touto výzvou přišel radní pro dopravu a lidé tak mají možnost posílat své podněty na emailovou adresu. Za prvních pár dnů je vzkazů a námětů už celkem dost. Otázkou je, které z nich se dočkají i realizace.
Na adresu doprava@praha.eu můžou lidé psát své podněty ke zlepšení fungování pražské hromadné dopravy. „Většina příspěvků jsou věci, které trápí konkrétního člověka, třeba že není zastřešená autobusová zastávka. Pak chodí i rozsáhlé podněty – například jeden člověk by chtěl zlepšit informační systém metra,“ upřesňuje náměstek Josef Nosek, který má tento resort na starosti.
Otevřenou diskuzi na téma doprava v Praze vítá i občanské sdružení Auto*mat, jehož cílem je zkvalitnění životního prostředí v metropoli. Anketa mezi občany ale zřejmě postihne jen drobnosti. Jan Krčmář ale v aktuální výzvě magistrátu vidí i příslib zásadnějších změn.
„Každý malý krůček je krůček správným směrem. Mnohem důležitější pro nás je ale vyjádření náměstka Noska, že pro zlepšení kvality života v Praze je důležité snížit počet automobilů v Praze,“ upozorňuje Krčmář.
Zahájit práce na trase D
Sdružení Auto*mat se do ankety nezapojí, své podněty už několik let posílá přímo pražským radním odpovědným za dopravu. Jak říká Josef Nosek, úředníci tyto návrhy nevyhazují do koše, ale snaží se je posuzovat objektivně.
„Podněty, které přicházejí od občanských iniciativ, jsou obvykle velmi jednostranné. Třeba na podporu cyklistiky, na podporu pěší dopravy. Ale se všemi zacházíme stejně, to znamená, že se všem snažíme odpovědět a tam, kde je to možné, se snažíme vyhovět,“ říká Nosek.
Třeba členové sdružení Auto*mat podávají náměty opravdu celoměstského významu. Navrhují například pozastavení výstavby trasy metra A a co nejrychlejší zahájení prácí na trase D, která je podle nich mnohem víc potřeba. Konkrétní odezvy na tyto podněty se ale zatím nedočkali.
„Zatím velké reakce nemáme. Částečně se jedná o velké kroky, které nemůže ani tak náměstek za dopravu během několika hodin uvést v realitu. Nicméně očekáváme, že Praha dlouhodobě změní koncepci dopravní politiky. Je nutné opravdu posílit koncepci MHD a kvalitu cestovní v ní,“ dodává Jan Krčmář.
Podle něj by Praha také aktuálně potřebovala 20 tisíc míst park and ride, díky kterým by lidé mnohem častěji nechali svá auta na okraji města a v cestě by pokračovali hromadnou dopravou. Současná parkoviště už totiž nestačí. Třeba u stanic metra jsou často plná už před osmou ráno.
Bezbariérová doprava
Občanské sdružení Asistence zase dlouhodobě upozorňuje na nutnost bezbariérové dopravy. Představy sdružení ale občas na magistrátu narážejí. „Každé otevření magistrátu ke komunikaci je vnímáno pozitivně, otázkou ale je, jak na náměty budou reagovat,“ poznamenal k nové iniciativě města zástupce ředitelky občanského sdružení Asistence Erik Čipera.
Největším problémem v této oblasti je podle něj 23 stanic metra, které nemají bezbariérový přístup. „Většina z nich je v centru Prahy, takže možnost cestování je velice omezena. Dohodli jsme se s magistrátem, že každý rok se udělá jedna až dvě stanice. Chápeme, že tam víc finančních prostředků není. Ale pak jsou úpravy, které nestojí tolik peněz, a musí se v nich pokrčovat, ale ta energie tam není. Tam už to opravdu vázne,“ dodává Čipera.