Obyvatelům Velkého Meziříčí stále jezdí pod okny kamiony, městu se příliš nevyhýbají
Před necelým měsícem nechalo Velké Meziříčí na svých hranicích slavnostně nainstalovat zákazové značky pro nákladní auta. Zastavit měly hlavně vozy těžší než 12 tun, které měly město objíždět po dálnici D1. Jenže záměr zřejmě nevyšel. Značka kamiony často nezastaví, pro hlídkující policisty mají výmluvu. A tak se obyvatelé dál smiřují s hlukem, zápachem a ucpanými silnicemi.
„Moc se neulevilo, jezdí kamion za kamionem, je to pořád stejné,“ posteskla si Jana Vyoralová, která se poblíž komunikace stále necítí bezpečně.
Jen během 45 minut napočítala reportérka ČRo 25 kamionů. „Člověk musí být ostražitý. Nepřijde mi, že by to bylo lepší, myslím, že ne,“ konstatuje mladý muž s kočárkem. Ani jemu nepřijde, že by vozů ubylo.
Podle sociálně demokratického místostarosty Josefa Komínka kamionů ve městě od rozmístění zákazových značek přeci jen ubylo, ale zklidnění dopravy to příliš nepomohlo. Méně tranzitu sem totiž jezdí hlavně při policejních kontrolách.
„Policie ČR sem jezdí často. Kamionisté si to řeknou a nejezdí sem. Projíždí sem, ale hlavně v té době, když je uzavřená dálnice.“
Město už vyčerpalo všechny možnosti. Před městem jsou v silnici zabudované váhy na přetížené kamiony, po letech snažení si prosadilo zákazové značky. Ukazuje se ale, že poklesu dopravy můžou pomoci jen sami řidiči.
„Řidiči musí pochopit, že přes město nesmí jezdit a vyhýbat se mýtným bránám,“ poznamenává místostarosta Komínek.
Silnicí druhé třídy číslo 602 nesmí městem projíždět pouze tranzit, který míří do jiného, než do žďárského okresu. Jinak řidičpolicistům vysvětluje, proč tudy jede.
„Když tam provádíme kontrolu, tak většinou je to opravdu doprava, která tam vjet může. Je to podle nákladového listu, nebo nám řidič zdůvodní, proč jede do obce,“ říká šéf žďárského policejního dopravního inspektorátu Zdeněk Kubík.
Obyvatelé proto velký úbytek tranzitu ve městě nijak nezaznamenali.