Nově otevřený úsek dálnice D3 z Tábora do Veselí vítají města kolem vytížené silnice E55
Mezi Táborem a Veselím nad Lužnicí se otevřel 26 kilometrů dlouhý úsek dálnice D3. Dlouhodobě by měla dálnice výrazně snížit zatížení měst, kterými teď po mezinárodní silnici E55 vede tranzitní doprava, jako například Soběslav a Planá nad Lužnicí. Výstavba D3 přišla na 10,5 miliardy korun.
V současnosti projede po silnici E55 zhruba 20 tisíc aut denně.
„Zhruba 80 procent dopravy, která je po stávající komunikaci, by měla být odvedena dálnicí, což je poměrně významné množství dopravy,“ věří starosta Soběslavi Jindřich Bláha.
„Soběslav už dlouho čeká na výstavbu dálnice D3. Ve městě je téměř tříkilometrový úsek, kde projíždí veškerá doprava přes město, dělí město na polovinu,“ říká Bláha.
Radost mají i v Plané nad Lužnicí. „Otevření dálnice je největší událostí pro Planou za posledních x desítek let. Bude to velká úleva pro všechny Plaňáky, zvýší se bezpečnost, odstraní se dopravní zácpy, hluk a vibrace pro blízko bydlící lidi. Myslím, že si dneska ještě ani všichni neuvědomují, jaká změna v Plané nastane,“ míní starosta Jiří Šimánek.
Kvůli zatím nedokončené rekonstrukci obchvatu Tábora nebudou muset řidiči osobních aut do 3,5 tuny mít až do konce letošního roku dálniční známku. Těžší vozidla však budou platit mýto na celé dálnici D3, tedy od Mezna až do Veselí nad Lužnicí, s výjimkou úseku Čekanice – Měšice, který slouží jako obchvat Tábora.
„Já jsem zklamaná, že se to neotevřelo už na podzim, protože jsem si kvůli tomu koupila dálniční známku. A teď jsem ještě víc zklamaná, protože se bude jezdit až do konce roku bez ní. Nicméně jsem šťastná, že dálnice je, protože vím, jaká tu byla dopravní zátěž, jak jsme tady pořád postávali v kolonách, a těším se, že se teď dostaneme na Budějovice mnohem plynuleji,“ říká jedna z obyvatelek Plané.
Dokončený úsek dálnice D3 je tvořen souborem pěti staveb, které postavilo sdružení firem Strabag, Metrostav, Eurovia CS a Inžinierske stavby. Na trase je 277 stavebních objektů, z toho 48 mostů, 5 mimoúrovňových křižovatek a 10 protihlukových stěn. Výstavba šestadvaceti kilometrů dálnice přišla na 10,5 miliardy korun bez DPH.
Další úseky D3 se připravují
Délka dálnice se díky novému úseku více než zdvojnásobila, z 18 kilometrů se rozrostla na 42. Přesto zatím budoucí tepna začíná daleko za Prahou a končí daleko před Českými Budějovicemi.
„Na chvostu příprav je bohužel část v rámci Středočeského kraje, protože tam se teprve v minulém roce podařilo získat stanovisko, to znamená, že na všech úsecích teď připravujeme dokumentace pro územní rozhodnutí,“ vysvětluje generální ředitel Ředitelství silnic a dálnic David Čermák.
„Dál jsme na úsecích před Českými Budějovicemi, momentálně se tendrují a jsou nabídnuty ceny od zhotovitelů na dvou úsecích – mezi Veselím nad Lužnicí a Bošilcem a mezi Borkem a Úsilným,“ slibuje Čermák.
V horizontu tří týdnů bychom měli rozhodnout o zhotoviteli těchto dvou staveb a ještě v průběhu podzimu by měly jít do výstavby,“ slibuje Čermák.
Další dva úseky, které se původně plánovaly jako PPP projekty, tedy Bošilec – Ševětín a Ševětín – Borek, budou nakonec postaveny za evropské a české peníze.
Už na podzim chce Ředitelství silnic a dálnic zažádat na ministerstvu dopravy o stavební povolení, během několika měsíců pak vypíše výběrové řízení. Intenzivně se pracuje i na výkupu pozemku pro navazující úsek, který bude zároveň obchvatem Českých Budějovicích.