Metrostav přeruší stavbu tunelu Blanka. Praha mu dluží přes 2,1 miliardy korun

Výstavba pražského tunelu Blanka bude sedmého prosince přerušena. Magistrát hlavního města totiž dluží firmě Metrostav, která tunel staví, více než 2,1 mliardy korun.

Tento článek je více než rok starý Sdílet na Facebooku Sdílet na Twitteru Sdílet na LinkedIn Tisknout Kopírovat url adresu Zkrácená adresa Zavřít

Tunel Blanka

Tunel Blanka | Foto: Hynek Bulíř

Vzhledem k neschválení změn v projektu teď nemá firma v podstatě co dělat. Podle mluvčího stavební firmy Františka Poláka hlavní město neřídí stavbu tak, jak stanovuje uzavřená smlouva.

„Konkrétně to znamená, že neodsouhlasili změny projektové dokumentace, které přinesl život. Změnily se normy, změnily se náhledy některých malých radnic. Takže my vlastně nemáme dneska co stavět,“ tvrdí.

Podle pražského primátora Tomáše Hudečka z TOP 09 město firmě neplatí, protože projekt vyšetřuje policie. Přerušení prací nejspíš oddálí i plánované otevření tunelu v květnu příštího roku. Výstavba tunelu Blanka se stále potýká s potížemi. Není tak jasné, kdy bude dokončen a kolik bude nakonec stát.

Blanka se začala stavět v roce 2007, podle tehdejších plánů měla přijít na víc než 21 miliard korun. Dokončení se plánovalo na rok 2011. Dnes už jsou sice dodělány tubusy, ale musí se vyřešit třeba výstavba chodníků v tunelu. A už je jasné, že místo 21 miliard tunel Blanka přijde nejméně na 36 miliard korun.

Stavbu komplikovaly propady půdy

Důležitými mezníky výstavby tunelu bylo několik jeho propadů. Půda se dvakrát propadla ve Stromovce a potřetí na Břevnově, poblíž ministerstva kultury.

„Na tom úseku Myslbekova – Prašný most, tam se také předcházelo tomu, aby se eliminovala možnost vzniku havárie. Přesto k té havárii došlo, což nás mrzí. Omlouváme se za to, ale už k té události došlo, my se s tím musíme umět vyrovnat, naší prioritou je dokončit ten tunel včas,“ řekl tehdy ředitel Metrostavu Václav Soukup.

Smlouva o Blance s Metrostavem je od začátku neplatná, oznámil pražský magistrát

Číst článek

Při posledním propadu vznikl kráter o velikosti 20 krát 35 metrů. Zával tehdy vyplnil celý profil tunelu, půda zasypala také nakladač s řidičem. K tomu se záchranáři dostali po šesti hodinách. Muž měl štěstí, protože kabina mu vytvořila vzduchovou kapsu, takže mohl dýchat.

Tunel Blanka je označovaný jako komplex, protože ho tvoří tři tunely - Bubenečský, Dejvický a Brusnický. Má ulevit dopravě v Praze. Měří 5,5 kilometru a jeho součástí je nejdelší souvislý ražený tunel v Česku, který je dlouhý zhruba 2,23 kilometru.

Severozápadní část pražského Městského okruhu - tunelový komplex Blanka | Foto: ČTK

Květa Moravcová, Kateřina Prachařová Sdílet na Facebooku Sdílet na Twitteru Sdílet na LinkedIn Tisknout Kopírovat url adresu Zkrácená adresa Zavřít

Nejčtenější

Nejnovější články

Aktuální témata

Doporučujeme