Lidé, kteří cestují vlakem, si budou za pár týdnů zvykat na nové jízdní řády
Vlakovou dopravu v regionu v příštím roce nejvíce omezí stavební práce. Delším výlukám se nevyhnou hlavně cestující na Těšínsku, kde má pokračovat modernizace trati. České dráhy proto v novém jízdním řádu počítají s úpravou odjezdů některých pravidelných spojů. Další výraznější změny zatím dopravce nechystá.
„Pro mě je to lepší vlakem. Nastoupím v místě bydliště a vystoupím v práci,“ pochvaluje si pohodlí vlaku paní Milena.
Chystané změny jízdních řádů se jí nedotknou. Už za pár týdnů si ale ona i další cestující za jízdenku připlatí. Zatímco ona zůstane železnici věrná, někteří lidé už uvažují o změně.
„Myslím, že vlak je pořád lepší. Autobusy ale i bez jakékoli slevy vycházejí levněji. I když mám studentskou slevu, tak mě to vlakem vyjde stejně,“ říká studentka Monika, kterou v souvislosti se zdražováním zaráží hlavně jedna věc.
Už za pár týdnů si lidé, kteří cestují v kraji vlakem, budou zvykat na nové jízdní řády. České dráhy sice žádné významější změny nechystají, zatím se ale s hejtmanstvím nedohodly na výši dotace.
„V době, kdy jedou lidi z práce, jedou dva vagony. Večer o půl desáté je vlak poloprázdný a vidíte pět nebo šest vagonů. To je o ničem.“
Nový jízdní řád začne platit už za několik týdnů. České dráhy se ale zatím s hejtmanstvím nedohodly na rozpočtu. Dopravce počítá s dotací ve výši 880 milionů korun. Kraj s tím ale nesouhlasí a chce náklady snížit.
„Určitě se budeme snažit o snížení této částky. I s tím, že výše příjmu v rámci rozpočtu kraje stále klesá, nejsme schopní dále natahovat tuto částku, která je pro nás skutečně velice vysoká,“ vysvětluje náměstek hejtmana Daniel Havlík. Jestli se případné úspory promítnou do nových jízdních řádů, zatím není jasné.
„Zatím nehovoříme o snižování počtu vlaků nebo o uzavírání provozu na některých regionálních tratích. Je ale pravda, že jednáme o částce, kterou má kraj zaplatit. Možné je všechno, nevím, jak to dopadne, ale zatím je to naplánováno ve výši, která byla oznámena,“ potvrzuje krajský ředitel centra osobní dopravy Českých drah Miroslav Klich.
Dopravce v příštím roce mimo jiné počítá s novou zastávkou v centru Frenštátu pod Radhoštěm i výstavbou dopravního terminálu v Třinci. Pořád se navíc nevzdává ani úpravy havířovské železniční stanice.