Centrum Brna zahlcuje 'vizuální smog'. Domy se topí v nánosech reklam
Domy v několika nejrušnějších ulicích v historickém centru Brna jsou utopeny pod nánosy velkoplošných reklam, křiklavých poutačů ve výlohách a dalších nápisů. Proti takzvanému vizuálnímu smogu vznikla na internetu výzva, kterou už podepsalo víc než 500 lidí. Doufají, že vzniknou jednotná pravidla pro podobu fasád v městské památkové rezervaci.
Náhodný dům v brněnské Masarykově ulici. V prvním patře je pekařství, vedle toho prodejna mobilního operátora. Vývěsní štíty používají jinou barvu, jiné písmo. Vedle je prodejna sýrů a také zlatnictví. Graficky opět úplně odlišné.
„My jako chodci musíme dennodenně chodit kolem takové unifikované změti, která je stejná v jakémkoli městě. Pak člověk vůbec nepozná, že je v Brně, v historickém centru,“ stěžuje si grafická designérka Veronika Rút Nováková.
Přes 500 lidí už podpořilo výzvu, aby brněnská radnice řešila rostoucí počet reklam v centru města. Natáčel Tomáš Jelen
Zástupci městské části, ke kterým výzva dorazila, si problém uvědomují.
„Co by bylo hrozně fajn, je vznik nějaké metodiky, která by majitelům ukazovala, jak se to dá udělat kulturně a kultivovaně,“ říká místostarostka Brna-středu Jasna Flamiková ze Strany zelených.
Podobná pravidla už městská část stanovila pro slunečníky na restauračních zahrádkách.
„Majitelé domů mohou mít různé vzdělání a různý vkus ohledně toho, jak ta výloha může vypadat, takže pokud by vznikl nějaký návod, jak správně by to mohlo vypadat, tak věřím tomu, že část majitelů by se tomu přizpůsobila ráda a dobrovolně,“ míní Flamiková.
Jednotná pravidla pro úpravu fasád by mohla být také náplní práce městského architekta, jehož úřad by na brněnském magistrátu měl vzniknout příští rok.
Na návrhu regulací už začala pracovat sama autorka výzvy. Veronika Rút Nováková teď zkoumá, jak problém řeší jiná evropská města.
„Budou to flexibilní regulace, kdy každý dostane prostor k vyjádření, ale v rámci toho domu bude zachovaná nějaká jednota. Nebude to drahé,“ vysvětluje s tím, že zmatená prezentace obchodníků neprospívá ani jim, ani městu.