Češi si oblíbili auta na CNG. I díky úlevě na spotřební dani

Do roku 2020 je v Česku garantovaná snížená spotřební daň na stlačený zemní plyn neboli CNG, což v praxi znamená cenu asi 18 korun za litr. Sníženou sazbou chtěla vláda motivovat řidiče k nákupu vozů na alternativní palivo. Přes rychle rostoucí zájem je počet aut na CNG v Česku v porovnání s rozvinutými evropskými státy stále zanedbatelný. Kabinet se navíc zavázal k postupnému růstu daně z nuly na evropské minimum.

Tento článek je více než rok starý Sdílet na Facebooku Sdílet na Twitteru Sdílet na LinkedIn Tisknout Kopírovat url adresu Zkrácená adresa Zavřít

Autobus na CNG  (ilustrační foto)

Autobus na CNG (ilustrační foto) | Foto: Wikimedia Commons

Když před několika lety vláda nejprve stáhla spotřební daň na stlačený zemní plyn na nulu a pak ještě ulevila vozům do 12 tun od silniční daně, řidiči s autem na benzin nebo naftu mohli jen tiše závidět, anebo si auto na CNG pořídit - ostatně to byl i důvod, proč k daňovým úlevám stát přistoupil.

Od roku 2011 se ovšem spotřební daň každý druhý až třetí leden zvyšuje. Příští rok dosáhne asi 70 haléřů za kubík a v roce 2020 to bude o další 2 koruny a 10 haléřů více.

V tom samém roce by navíc spotřeba zemního plynu v dopravě měla dosáhnout minimálně 10 procent celkového objemu pohonných hmot. Před osmi lety se na tom dohodly plynárenské společnosti s ministerstvem průmyslu a obchodu.

Přehrát

00:00 / 00:00

Příspěvek o možném zvýšení spotřební daně na CNG připravil Matěj Skalický

V té době se po českých silnicích prohánělo asi 600 vozů na CNG, dnes je to téměř o 7 tisíc více a stlačený zemní plyn je nejrychleji se rozvíjející alternativou v Česku.

Ve srovnání s ostatními palivy je to ovšem jen zlomek procenta. Podle Jiřího Šimka, místopředsedy Rady Českého plynárenského svazu, by proto nebylo na škodu, kdyby spotřební daň na CNG zůstala snížená i po roce 2020.

„Pro všechny obyvatele a lepší životní prostředí u nás by určitě bylo přínosné, aby o prodloužení snížené sazby za rok 2020 uvažovala také Česká republika. Podobné stimuly jsou signálem pro všechny zúčastněné strany, aby se nadále intenzivněji zabývaly rozvojem CNG v dopravě,“ říká Šimek.

Snižování emisí v dopravě řeší úlevami na daních i v sousedních státech. Jiří Šimek dává za příklad Německo.

„Už v prosinci 2013 se Německo v koaliční dohodě mezi stranami CDU, CSU a SPD dohodlo na snížení sazby daně z CNG i za rok 2018,“ uvádí místopředseda Rady ČPS.

Označení plynového pohonu vozidel
CNG (Compressed Natural Gas) - stlačený zemní plyn
LPG (Liquefied Petroleum Gas) - zkapalněný ropný plyn (propan butan)

Také mluvčí energetické společnosti RWE Martin Chalupský považuje dlouhodobější podporu CNG za logickou.

„Prodloužení nižšího daňového zatížení je jednoznačně žádoucí i s ohledem na klimatické cíle, které si do budoucna stanovuje Evropská unie. Pokud na podzim EU schválí zvýšený cíl v oblasti snižování emisí CO2 na mínus 40 procent do roku 2030, výraznější rozvoj ekologických paliv bude určitě významným příspěvkem pro splnění takových cílů,“ myslí si Chalupský.

Zatím jde ale pouze o přání plynařů. Ministerstvo financí na e-mail Českému rozhlasu odpovědělo, že dosud nevedlo žádné jednání o prodloužení snížené spotřební daně ze CNG po roce 2020.

Jestli Česká republika okopíruje německý scénář, ukáže tedy až čas. Jisté je, že už příští rok se spotřební daň na stlačený zemní plyn opět dvojnásobně zvýší.

Matěj Skalický, Simona Bartošová Sdílet na Facebooku Sdílet na Twitteru Sdílet na LinkedIn Tisknout Kopírovat url adresu Zkrácená adresa Zavřít

Nejčtenější

Nejnovější články

Aktuální témata

Doporučujeme