Autobusy jihlavské městské dopravy začnou už brzy jezdit na bio CNG. Plnohodnotnou náhražku zemního plynu tam nebude nutné dopravovat přes půl světa, ale jen z asi 20 kilometrů vzdáleného Herálce.
Ještě nedávno to vypadalo, že auta na stlačený zemní plyn CNG mají před sebou zářivou budoucnost. Přísné emisní normy ovšem nabídku aut na stlačený zemní plyn výrazně snižují.
Do roku 2021 by měli mít řidiči v České republice k dispozici zhruba dvě desítky nových plnicích stanic na stlačený zemní plyn (CNG) pro vozidla osobní i nákladní dopravy.
Ministerstvo životního prostředí připravilo dotace pro obce a kraje na nákup vozů s ekologicky šetrným pohonem. Chce tak přispět ke zlepšení ovzduší a snížení hluku ve městech.
Chcete si předělat auto na stlačený zemní plyn CNG? Pokud počkáte, časem by vám na to mohl přispět stát. Dotace na koupi ekologického auta začne letos vyplácet krajům a státní správě. A možná by se to v budoucnu mohlo týkat i přestaveb. Dotace na pořízení nového auta s alternativním pohonem začne Ministerstvo životního prostředí vyplácet už letos na podzim. A stát zvažuje i to, že by přispíval taky na přestavbu aut na stlačený zemní plyn CNG.
Stát přispěje řidičům na nákup ekologických aut. Dotaci bude možné získat na koupi elektromobilu, hybridu nebo auta na stlačený zemní plyn, a to zřejmě už od poloviny příštího roku. S informací přišly Hospodářské noviny.
Výhodné provozní náklady mezi jednou a dvěma korunami na kilometr nemusí majitelům plynových aut vydržet věčně. Stát nevylučuje, že po roce 2020 zatíží alternativní paliva vyšší spotřební daní, podobně jako benzin a naftu.
Opavské východní nádraží dnes zažilo středoevropskou premiéru. Ve 13 hodin vyjel na běžnou linku z Opavy do Hlučína vlak tažený lokomotivou na CNG neboli stlačený zemní plyn. Je to pokus, kterým chtějí České dráhy vyzkoušet, co udělá tato ekologická novinka s normálním provozem na trati.
Do roku 2020 je v Česku garantovaná snížená spotřební daň na stlačený zemní plyn neboli CNG, což v praxi znamená cenu asi 18 korun za litr. Sníženou sazbou chtěla vláda motivovat řidiče k nákupu vozů na alternativní palivo. Přes rychle rostoucí zájem je počet aut na CNG v Česku v porovnání s rozvinutými evropskými státy stále zanedbatelný. Kabinet se navíc zavázal k postupnému růstu daně z nuly na evropské minimum.
Zemní plyn zná každý. V domácnostech se díky němu topí a továrny z něj dělají elektřinu. V dopravě patří mezi alternativní paliva se spoustou výhod a silnou perspektivou. V kapalném stavu se jako takzvané LPG už v Česku prosadil, ale i na stlačenou podobu, takzvané CNG, každým rokem jezdí čím dál víc řidičů. Láká totiž cenou i příznivým vztahem k životnímu prostředí. Důležitým faktorem pro úspornou jízdu je ovšem i sám řidič.
V Moravskoslezském kraji, ale i třeba u odpočívadla Devět křížů na dálnici D1, se mají už letos objevit nové plnicí stanice na stlačený zemní plyn (CNG). Slíbila je vybudovat společnost Vítkovice. Moravskoslezský kraj také chce, aby tuto ekologickou technologii více využívali autobusoví dopravci.