Dáme vám až 220 tisíc na 'zelené' auto, motivuje ministerstvo obce a kraje
Ministerstvo životního prostředí připravilo dotace pro obce a kraje na nákup vozů s ekologicky šetrným pohonem. Chce tak přispět ke zlepšení ovzduší a snížení hluku ve městech.
Kraje a obce si mohou od čtvrtka do konce března požádat o část z připravených 100 milionů korun na nákup elektromobilů, plug-in hybridních vozů nebo aut na stlačený plyn CNG. Pokud by byl zájem o dotace příliš velký, je ministerstvo připraveno navýšit dotace až na 150 milionů.
„Jsme zvýšili výši dotace až na 220 tisíc u toho čistého elektromobilu a to by měla být ta hranice, kde už je nabídka vozu taková, že se vlastně s tou dotací vyrovnají takřka ty pořizovací náklady. Tam je hlavní rozdíl v té investici, kdežto u provozních nákladů jsou nižší. My věříme a máme už konkrétní poptávky, že obce a kraje by měly mít za těchto okolností zájem,“ řekl pro Český rozhlas ministr životního prostředí Richard Brabec (ANO).
Dotace na auta s alternativním pohonem už na podzim, zatím ale jen pro kraje a státní správu
Číst článek
„U elektromobilů bude podpora pro osobní auta do 3,5 tuny činit 220 000 Kč, u plug-in hybridů 200 000 Kč a u vozů na CNG 50 000 Kč. Vyhrazených 100 milionů plánujeme rozdělit v poměru 80:20, kde větší část prostředků by měla směřovat na elektromobily a plug-in hybridy a druhá část na auta s pohonem na CNG,“ vysvětlil Brabec na stránkách ministerstva, jakým způsobem chce ministerstvo dotace rozdělit.
Je složité účtovat cesty aut s ekologicky šetrnými palivy, tvrdí Jiránek
Elektromobilů jezdí v současné chvíli v Česku přibližně tisícovka, podle plánu ministerstva životního prostředí by jich v roce 2020 mohlo být až 6 tisíc.
Podle výkonného ředitele Svazu měst a obcí Dana Jiránka (ODS) budou dotace nedostatečné, protože nové elektromobily stojí nejméně 600 tisíc korun. Navíc v České republice není dostatečný počet dobíjecích stanic pro elektromobily a pump se CNG. „A to je začarovaný kruh. Více dobíjecích a tankovacích stanic nebude, dokud nebude jezdit více aut s alternativními pohony. A těch nebude jezdit víc, pokud nebude víc tankovacích a dobíjecích míst,“ řekl Jiránek.
Navíc podle něj bude jejich pořízení složité i z administrativních důvodů. Pro garážmistry je složitější účtovat jízdy těchto aut. A to je problém i kvůli novému zákonu o zadávání veřejných zakázek. Ty musí totiž kromě pořizovací částky obsahovat také náklady na provoz těchto aut po celou dobu jejich životnosti. Přesto podle Jiránka obce i kraje mají zájem o ekologicky šetrná auta. Dotace ale nejsou určené pro nákup vozidel hromadné dopravy.