Řidiči kamionů poukazují na nedostatek parkovacích míst, zastavují, kde se dá
Řidiči kamionů v Česku si stěžují na nedostatek místa k parkování. Zastavovat je nutí povinné pravidelné přestávky i víkendové zákazy jízd. Parkoviště u dálnic a hlavních tahů však bývají plná, hlavně ta, kde je k dispozici i sociální zázemí. Kamiony pak parkují, kde se dá.
Například společnost ÚAMK zkoumala situaci na trase z Prahy do Bratislavy. „Na té klasické části D1 o délce zhruba 350 km je něco přes 50 odpočívadel,“ říká Igor Sirota z ÚAMK a pokračuje:
„Takže nám vychází průměr, že na nějakých sedm kilometrů připadá odpočívací plocha nebo parkoviště, což je opravdu dobré. Je to lepší než například v Německu a dalších zemích. Pokud jde o samotný počet míst, kde lze zastavit, není to nijak špatné, v tom problém není.“
Problém je totiž v tom, kolik je na jednotlivých parkovištích míst pro kamiony. „Ne vždy jsou pro ně místa přesně vyznačena. Takže postávají po obvodu průchozí komunikace, tak v místech, kde jsou příčně naštrafována parkovací místa,“ popisuje Sirota a doplňuje:
„Jsou i specializovaná parkoviště pro kamiony. Takže je to otázka volby místa a odhadu, kam řidič dojede. Bude-li dojíždět s tím, že vždy někde může zastavit, může se stát, že skončí na parkovišti, kde těch míst není tolik.“
Zatímco na nových tazích se s kamiony už počítá, u starších silnic není moc možností, jak situaci vyřešit.
V Brně parkují kamiony i na sídlišti. Místním se to nelíbí
Číst článek
„Na nových dálnicích jsou budovány dostatečně dimenzované odstavné plochy. Starší už opravdu kapacitně nestačí, přesně jako u nás. Moderní nové plochy jsou stavěné speciálně pro kamiony, počítá se s nimi,“ tvrdí Sirota a dodává:
„Ty starší mají relativně omezenou kapacitu. Do budoucna to bude velký problém, protože počtem je odstavných ploch je dostatek, ale kapacita nestačí. A nedovedu si dobře představit, jak kapacitu rozšířit, protože pozemky jsou omezené a nikdo je přikupovat asi nebude.“