Z tisíce malých bolestí legendárním veteránem. Škodě 1000 MB je půl století
Legendární československý veterán Škoda 1000 MB dnes slaví 50 let od chvíle, kdy v Mladé Boleslavi vyrobili první sériový kus. Pro automobilku bylo “embéčko“ revolučním autem, často označovaným za průmyslový zázrak centrálně plánovaného hospodářství. Zpočátku se mu ale kvůli dlouhému vývoji, drobným vadám na kráse, vhodné číslovce a iniciálům v názvu mezi lidmi neřeklo jinak než “tisíc malých bolestí“.
„Základním předpokladem bylo rozhodnutí o výstavbě nové automobilky, moderní a automatizované továrny, z jejíchž obrovských hal bude vyjíždět nová Škoda 1000 MB,“ vzpomínali v dobových dokumentech v pořadu RETRO České televize na dobu, kdy vznikal základ současné továrny.
Na 80 hektarech bylo postaveno 40 výrobních hal a dalších budov, bylo položeno 13 kilometrů nových silnic a 10 kilometrů železničních kolejí. Vývoj revolučního modelu trval dlouhých 10 let.
Při vývoji vozu, pracovně nazvaného NOV (Nový osobní automobil), se zkoušely nejrůznější koncepce. Nakonec vyhrála ta s motorem vzadu a pohonem zadních kol. Koncepce, které se škodovka držela i u dalších modelů, legendárních 100, 110, 130 i jejich nástupců v 70. letech 105 a 120.
Z pracovního názvu posléze vznikl název oficiální – Škoda 1000 MB. Číslovka označovala zdvihový objem válců, iniciály MB místo výroby, tedy Mladou Boleslav.
Počátkem 60. let automobilka vyrobila prvních 50 kusů, které prošly náročnými zkouškami, mimo jiné i v extrémních klimatických podmínkách v Rusku a Ázerbájdžánu, tedy v mrazech minus 30 stupňů a vedrech kolem 45 stupňů Celsia. Celkem testovací modely najezdili 1 600 000 kilometrů – ve vysokých nadmořských výškách na Kavkaze i na východoněmeckých dálnicích.
Škoda 1000 MB zvládne i prudká stoupání. Zařaďte jedničku a buďte trpěliví, radí cestovatel
Číst článek
Nová škodovka se vyráběla čtyři roky, přičemž každý ročník se v detailech lišil. Většinou byl pod kapotou kapalinou chlazený litrový čtyřválec o výkonu 37 koní, ten v roce 1968 vzrostl na dnes úsměvných 43 koně. Embéčko bylo původně čtyřmístné a vyrábělo se jako sedan, ale od roku 1966 i jako dvoudveřový, dnes velmi ceněný Tudor. Do kufru se vešlo až 220 litrů zavazadel.
„Poprvé byla použita samonosná karosérie, přelomový byl také nový moderní motor s hliníkovým blokem. Tento vůz umožnil obchodní rozkvět firmy i významné rozšíření dealerské sítě,“ říká Michal Velebný, vedoucí renovačních dílen Muzea Škody Auto.
Proč byla Škoda 1000 MB ve své době revolučním vozem, osvětlil Michal Velebný, vedoucí renovačních dílen Muzea Škody Auto
Maximální rychlost byla podle výrobce 120 km/h a spotřeba sedm až osm litrů benzínu na 100 kilometrů. Celkem z výrobních linek v Mladé Boleslavi sjelo 443 tisíc embéček. Polovina z nich zamířila do zahraničí a jezdily i po silnicích v Austrálii nebo Novém Zélandu.
Základní cena sedanu v roce 1964 byla 44 tisíc korun, tedy víc než 30 průměrných měsíčních platů. Zájemci se upisovali pořadníkům, čekací lhůta byla někdy dva až tři roky.
Ještě dnes je jízda s tímto vozem pro mnohé zážitkem. Embéček je dnes v Česku registrováno na 16 tisíc a jejich průměrné stáří je 48 let. A takové unikátní MBX ve výborném stavu stojí i přes půl milionu korun.