Lihovarníci musí mít od března ve skladech kamery. Obávají se vysokých nákladů
Výrobci alkoholu si stěžují na tvrdší přístup ze strany státu. Podle nových podmínek mají nepřetržitě natáčet místa, kde alkohol označují. Videozáznamy by měli ukládat na servery a zároveň je přes internet přenášet celníkům. Lihovarníci se obávají, že jim kvůli tomu vzrostou náklady až o desetitisíce korun.
Videozáznam, který výrobce natočí, musí být tak kvalitní, aby na něm byl jasně poznat kdokoli, kdo pracuje s alkoholem. Jasně čitelné by mělo být i označení láhví.
Podle mluvčí Generálního ředitelství cel Martiny Kaňkové jsou ale nové podmínky jen určitou normou, od které se producenti mohou odchýlit.
Výrobci alkoholu v Česku budou muset nepřetržitě zaznamenávat značení lihu. O nové opatření se zajímal Jan Strouhal
„Specifikace sledovacího zařízení je návrhem subjektu a následujícím místním šetřením správce daně posoudí vhodnost a vybavenost tohoto zařízení,“ vysvětluje Kaňková.
Výrobci alkoholu ale zároveň musí uchovávat videozáznam až po 70 dní a navíc ho musí nepřetržitě přenášet celníkům. To vše jim podle jejich slov přinese minimálně desetitisícové náklady.
„Bude záležet u každého výrobce na jeho velikosti. Když bychom se podívali na velikost, jakou má náš výrobní závod, tak si troufám říct, že bychom se dostali určitě do řádů stovek tisíc korun,“ říká provozní ředitel Karlovarské Becherovky Vladimír Darebník.
S ním souhlasí i odborník na zabezpečovací techniku Jan Syrovátka z firmy ESCAD Trade. Podle něj se dá nejlevnější kamera požadovaných parametrů pořídit za 25 tisíc korun, značková pak za dvojnásobek ceny.