K obrazovkám táhne stále víc a víc lidí. Od prvního Superbowlu uplynulo 50 let
Přesně před 50 lety vznikla ve Spojených Státech jedna z největších sportovních akcí, která poměrně rychle získala také celospolečenský přesah a dnes patří k vůbec nejsledovanějším událostem po celém světě. Superbowl - jediném utkání, kterým tradičně vrcholí play off NFL, tedy ligy amerického fotbalu.
„Počátek amerického fotbalu se dá počítat do přelomu devatenáctého a dvacáté století, kdy se vymezila první pravidla. Původně se hrálo na vysokých školách a ve dvacátých, třicátých letech začala vznikat profesionální liga, která měla na začátku horší úroveň než vysokoškolské sporty,“ přibližuje vznik amerického fotbalu, který se inspiroval z rugby - televizní komentátor a český reprezentant z Prague Black Panthers Jan Dundáček.
A jak už je v zámoří tradicí, začátky byly ve znamení souboje různých organizací o nadvládu, nejlepší týmy a hráče. Právě dvě nejsilnější AFL a NFL se nakonec domluvili, že zápas o společného šampiona proběhne 15. ledna 1967 a založili tak tradici Superbowlu, který poprvé a naposledy přenášely hned dvě celostátní stanice -od té doby už vždy jen jedna.
„Od té doby se sice formát play-off několikrát změnil, ale v dnešní podobě ho vídáme asi dvacet let a už se do něj příliš nezasahuje.“
Mezi nejsledovanější televizní pořady v historii Spojených států patří zápasy finále ligy amerického fotbalu - takzvaný Superbowl
Taky není moc důvodů proč. Pouze poslední díl seriálu Mash totiž dokázal v Americe narušit nadvládu Superbowlu v žebříčku deseti nejsledovanějších pořadů všech dob a celosvětově mu konkuruje jen finále fotbalové Ligy mistrů nebo olympiáda.
„Pro Ameriku je to celonárodní svátek. Je to opravdu den, kdy se zastaví svět, a všichni se upnou k televizním obrazovkám a je to událost pro celou rodinu. I díky tomu, že se jedná o jedinou profesionální ligu amerického fotbalu na světě, tak jsou celosvětoví diváci odkázáni pouze na obrazovky, a proto se ta sledovanost zvyšuje.“
Nejvíc diváků se tísnilo u obrazovek v roce 2015 v průměru přes 114 milionů a někoho možná překvapí, že z toho bylo 40 procent žen. Super Bowl už totiž dávno není pouze sportovním svátkem, ale i událostí, kolem níž se především díky vysoké televizní sledovanosti točí spousta peněz.
Při posledním finále musely firmy zaplatit za půl minuty reklamního času v přepočtu 121 milionů korun a někteří lidé na něj koukají jenom kvůli nim. K atraktivitě přenosu přispívá i přestávkový program, během kterého vystupují hvězdy ze světa showbyznysu a i pro ně je to otázka prestiže. Pokud se o tom chcete letos přesvědčit sami, poznamenejte si do kalendáře datum 5. února.