Výstava v Národní galerii přináší díla Rembrandta a jeho žáků
Národní galerie v Praze otevírá v prostorách Šternberského paláce výstavu zvanou Rembrandt and Company. Veřejnost ji má dnes možnost vidět poprvé. Jde o kolekci obrazů a grafik holandských malířů 17. a počátku 18. století.
Vedle děl samotného mistra Rembrandta budou k vidění také práce jeho slavných či méně slavných žáků.
„Koncepce je vlastně přehled všech žánrů, které v 17. století v holandské malbě byly vytvořeny. Jsou tady tematické celky, které jsou od zátiší, krajinomaleb, portrétů až po žánrové obrazy,“ říká ředitel Národní galerie Vladimír Rösel a pokračuje:
„Žánrové obrazy jsou potom rozdělené do dalších témat. Je to vlastně kompletní přehlídka toho, co se v 17. století v Holandsku malovalo a co se vlastně prodávalo, což je také důležitá věc.“
Výstavu Rembrandt and Company navštívila reportérka Českého rozhlasu Zuzana Filípková, aby zjistila, co návštěvník může očekávat
Rembrandt and Company s podtitulem Příběhy umění ve století blahobytu ukazuje více než 130 obrazů a asi 80 grafických listů. Jde především o díla ze sbírek Národní galerie, ale také o 12 zápůjček ze zahraničních i domácích galerií.
Jedním takovým dílem je Rembrandtův obraz Muž v orientálním kostýmu z amsterdamského Rijksmusea, který tvoří dvojici s dílem stejného mistra ve vlastnictví Národní galerie Učenec v pracovně.
„Malíř zobrazil stejný model: starší pán v zamyšlení a spíš takový energický bojovník na amsterodamském obraze. Srovnání těch dvou děl je pro návštěvníka výstavy velmi zajímavé,“ vysvětluje kurátorka výstavy Anja Ševčík.
Holandský zlatý věk
17. století v Holandsku bylo ve znamení velkého podnikatelského rozvoje. Ne nadarmo se tomuto období říká zlatý věk.
V Nizozemí vznikalo mnoho výtvarných děl. Na každého obyvatele tenkrát připadaly v průměrů dva až tři obrazy. Podle odhadů vtvořilo v této poměrně malé zemi zhruba 700 malířů každoročně asi 70 000 obrazů.
Malby vznikaly hlavně na zakázku, ale obchodovalo se s nimi i na volném trhu. Díla sloužila i například jako ceny ve veřejných loteriích nebo hazardních hrách. Jak říká Vladimír Rösel, Rembrandt byl v této době mistrem a fenoménem. Od toho se také odvinul samotný název výstavy.
„Měl samozřejmě spoustu konkurentů, kteří ho napodobovali. A jestliže v té době bylo nějakých tisíc umělců, kteří tvořili, tak nějakým způsobem vždycky na sebe navazovali. My právě proto tuto výstavu nazýváme Rembrandt and Company,“ vysvětluje Vladimír Rösel.
Výstava ve Šternberském paláci je rozdělená do 12 kapitol. Najdete tu jak grafický kabinet, který zahrnuje i vzácné Rembrandtovy rytiny, tak například oddíly jednotlivých žánrů holandského malířství.
Řada děl, která jsou tu prezentována, musela projít rukama restaurátorů. Jak na závěr říká kurátor z Rijksmusea v Amsterdamu Norbert Middelkoop, drobné i velké opravy na jednotlivých obrazech se velmi povedly.
„Naposledy jsem tu byl přede dvěma lety a musím říct, že restaurátoři odvedli skutečně skvělou práci. Obrazy mají úplně jinou barvu než předtím. Myslím, že by se každý Čech a milovník umění měl na výstavu vydat. Měli byste být na tuto sbírku hrdí,“ oceňuje práci českých restaurátorů Norbert Middelkopp.
Výstava Rembrandt and Company je ve Šternberském paláci na Pražském hradě otevřená až do konce května.