Filmové ateliéry na pražském Barrandově rozezní písně Franze Schuberta
Nejstarší filmový ateliér na pražském Barrandově v těchto dnech obsadili muzikanti. Dnes tam uvedou vůbec první české scénické nastudování Schubertovy Zimní cesty. Jde o jeden z vrcholů festivalu vážné hudby Struny podzimu.
V ateliéru číslo 4, kterému se také říká dřevák, diváci uslyší čtyřiadvacet písní Franze Schuberta.
„Jsou to čtyři muži a jedna žena a Ivo Kahánek, náš přední pianista, který s námi začal zkoušet, tak jsem ho včlenil do hry,“ říká režisér Jiří Heřman.
Schubert napsal své dílo pro lidský hlas s doprovodem klavíru. Většinou se uvádí jako recitál, režisér Heřman ho ale pojal jako představení určené mimo koncertní a divadelní sály.
„Pojetí Zimní cesty u mě od začátku bylo v takovém obrazu, kde vystupují původně tři postavy. Ti tři pěvci jsou v podstatě jednou postavou, postavou poutníka. A celé představení je vytvářeno jako vnitřní dialog sama se sebou,“ vysvětluje.
Ovlivnil ho prý i prostor studia, kde je všechno ze dřeva – podlaha, vysoké stropy i třípatrové ochozy.
„To, co jsme zde zatím vyzkoušeli, je akusticky úplná nádhera,“ dodává Heřman.
Pěvci Jiří Hájek, Jiří Brückler, Matěj Chadima a Kateřina Kněžíková zazpívají texty Wilhelma Millera v německém originále. Vystoupení jsou naplánována na čtyři dny. Kvůli velkému zájmu už jsou vstupenky téměř vyprodané.