V kinech má premiéru Hřebejkův film Líbánky
Premiéru má dnes nový film Jana Hřebejka Líbánky. V běžné distribuci bude od zítřka. Snímek je na pomezí psychologického dramatu a detektivky a sám Hřebejk věří, že diváky může zaujmout nebo přímo strhnout.
Příběh, který se může stát každému z nás, tak sami tvůrci charakterizují psychologické drama Líbánky. Filmový plakát zachycující představitelku hlavní role Aňu Geislerovou v emoční proměně od euforie až k úplnému propadu, naznačuje, jak se bude příběh dvou svatebních dní odvíjet.
A to je podle umělecké poradkyně karlovarského festivalu a jeho někdejší dlouholeté umělecké ředitelky Evy Zaoralové dobře zachyceno i ve vizuálním zpracování snímku:
„U Hřebejkových Líbánek mi v paměti utkvěla kamera, protože je vynikající. Dovede se přizpůsobit dvěma polohám filmu, odlehčené i tragické.“
Sami tvůrci nejdříve film spojovali s předchozími snímky Nevinnost a Kawasakiho růže. Měly tvořit jakýsi pomyslný obsahový triptych. Jan Hřebejk ale skoro půl roku od dokončení snímku považuje za zdařilejší přirovnání k filmu Musíme si pomáhat:
„Na začátku psaní byl rozhovor Petra Jarchovského s Václavem Marhoulem o atmosféře na internátní filmové škole v Čimelicích. Potom se mu to propojilo do možného námětu s takovou situací, kdy se na svatbě objevil člověk, o kterém nikdo přesně nevěděl, co tam dělá.“
Každého může jednou dohnat jeho minulost. Takový je hlavní motiv filmu Líbánky, který měl předpremiéru už na filmovém festivalu v Karlových Varech. Jan Hřebejk si odtud v rámci hlavní soutěžní kategorie odvezl cenu za nejlepší režii.