Historik zkoumal obraz neznámého malíře ze 17. století. Po čtyřech letech zjistil, že má slavného autora

Je to příběh jako z románu. Mladý historik umění Štěpán Vácha při svém studiu zjistil, že obraz původně anonymního autora namaloval slavný umělec. Byl jím dvorní malíř Rudolfa II. Hans von Aachen. Potvrdil mu to i následný čtyřletý výzkum a restaurace obrazu. S příběhem obrazu se teď můžete seznámit na venkovní výstavě umístěné v pěti výlohách Akademie věd v centru Prahy. Obraz má název Bolestný Kristus a je na něm polonahý zbičovaný muž.

Praha Tento článek je více než rok starý Sdílet na Facebooku Sdílet na Twitteru Sdílet na LinkedIn Tisknout Kopírovat url adresu Zkrácená adresa Zavřít

Něžné utrpení podle Hanse von Aachena probíhá až do března příštího roku

Něžné utrpení podle Hanse von Aachena probíhá až do března příštího roku | Zdroj: Akademie věd České republiky

„Obraz jsem našel při jedné ze svých badatelských návštěv břevnovského kláštera, kde jsem původně byl původně kvůli jinému tématu. Když jsem procházel těmi místnostmi, tenhle obraz mi padl do oka. Neseděla mi tam popiska, která obraz označuje za anonymní práci malíře druhé poloviny 17. století,“ řekl Radiožurnálu historik umění Štěpán Vácha.

Přehrát

00:00 / 00:00

Poslechněte si reportáž Michaely Veteškové o výstavě obrazu Bolestný Kristus

Kromě repliky obrazu výstava informuje i o nalezení a dalším osudu obrazu. Bolestný Kristus z břevnovského kláštera totiž prošel v posledních dvou letech restaurováním i technologickým průzkumem.

„Máme tu rentgenogram i snímek v infračerveném reflektoru. V něm vidíme pod ramenem Krista prosvítající mužskou tvář. Ta se nachází pod spodními vrstvami malby, je přemalovaná. Na plátnu byl původně namalován portrét, patrně nebyl dokončený, a malíř se nejspíš rozhodl, že na něj namaluje nový obraz,“ popisuje historik.

Původem německý malíř Hans von Aachen působil na panovnických dvorech v Itálii, Německu a na přelomu 16. a 17. století ve službách císaře Rudolfa II. v Praze. A právě jeho tvář by mohla být na pod vrstvami malby skryta.

„Pro srovnání ukazuji portrét císaře Rudolfa II. Nabízí se domněnka, že použil pro obraz Bolestného Krista nedokončený portrét císaře. Hans von Aaachen byl totiž jeho dvorním malířem,“ dodává Vácha.

Michaela Vetešková Sdílet na Facebooku Sdílet na Twitteru Sdílet na LinkedIn Tisknout Kopírovat url adresu Zkrácená adresa Zavřít

Nejčtenější

Nejnovější články

Aktuální témata

Doporučujeme