Desetiletí ho považovali za kopii. Na bruselské radnici visel zapomenutý originál vlámského mistra
Po celá desetiletí visel na jedné z bruselských radnic starý obraz Svatá rodina, všemi považovaný za kopii. Nedávná odborná analýza však zjistila, že se jedná o originál a zároveň nejstarší variantu tohoto námětu, kterou vlámský malíř Jacob Jordaens, Rubensův žák, namaloval.
Nález oznámil belgický Královský institut pro kulturní dědictví, který obraz zkoumal při inventarizaci kulturních památek bruselské čtvrti Saint-Gilles. K přesnému určení stáří obrazu použili metodu dendrochronologie, která se používá pro určení stáří dřeva.
Mít sochy co nejčistší, nebo se stopami stáří? Řešíme filozofický problém, říká restaurátor
Číst článek
Obraz vznikl v roce 1617 nebo 1618, když bylo Jordaensovi pouhých 25 let. Dřevo ze stejného stromu pro své obrazy použil také Anthony Van Dyck, taktéž žák Rubense, u nějž v ateliéru se oba malíři učili ve stejné době.
Po restaurování, na konci roku 2021, bude podle institutu obraz vystaven v Královském muzeu umění v Bruselu, kde bude významným dílkem jedné z nejrozsáhlejších sbírek Jordaense na světě.
Stejný námět Jordaens použil na několika obrazech, ten bruselský je z nich nejstarší. Novější varianty visí na zdech Metropolitního muzea v New Yorku, v Ermitáži v Petrohradě nebo v Mnichově.
Vlámský malíř a rytec Jacob Jordaens, spolu s Rubensem a van Dyckem třetí slavná osobnost vlámského umění 17. století, patřil k prvním severským umělcům, jež ovlivnil zakladatel italského barokního realismu Caravaggio.
Antverpský malíř se po Rubensově smrti stal jedním z nejvyhledávanějších evropských umělců. Jordaens maloval hlavně oltářní a mytologické obrazy, portréty a žánrové výjevy. Mimo závěsných obrazů vytvářel i návrhy na tapisérie a nástěnné malby.