Soudce povolil muzeu zakázat mužům vstup do části výstavy. ‚Upozorňuje tím na diskriminaci,‘ říká
Muzeum v australském městě Hobart může dál zakazovat vstup mužům na jednu ze svých výstav nazvanou Dámský salonek, rozhodl v pátek nejvyšší soud Tasmánie. Expozice se zavřela v dubnu z rozhodnutí soudu nižší instance, který vyhověl stížnosti jednoho muže, podle něhož je zákaz diskriminační. Informoval o tom deník The Guardian.
Soudce Shane Marshall verdikt zdůvodnil tím, že výstava jen pro ženy upozorňuje na historické, ale i současné nerovné příležitosti žen v australské společnosti. Odkázal se mimo jiné na vládní zprávu o postavení žen z letošního roku, v níž se uvádí, že zhruba každý třetí Australan nevěří ve stejné schopnosti žen a mužů v politice či podnikání.
Soud zakázal australské galerii vystavovat díla v ‚dámském salonku‘, přesunula je proto na toalety
Číst článek
Tasmánské muzeum starého a nového umění (MONA) takzvaný Dámský salonek provozuje od roku 2020 a má připomenout historickou genderovou segregaci v Austrálii, kde ženy do roku 1965 nesměly chodit do barů a kde stále existují výhradně pánské kluby, kam ženy nesmí, uvedla agentura EFE.
Advokátka muzea argumentovala u soudu mimo jiné tím, že zákaz vstupu těm, kdo se necítí ženami, je součástí tohoto uměleckého projektu, který má zdůraznit genderovou nerovnost v Austrálii.
V Moulin Rouge se zrodil feminismus. Ženy se díky tanci osamostatňovaly, říká kabaretní tanečnice
Číst článek
Autorka instalace Kirsha Kaecheleová označila dnešní rozhodnutí soudu za velké vítězství a za „rozbití patriarchátu“. „Verdikt ukazuje jednoduchou pravdu: ženy jsou lepší než muži. Soudce se postavil na stranu faktů prezentovaných naším čistě ženským týmem a souhlasí, že Dámský salonek je výjimečný,“ uvedla Kaecheleová pro deník The Guardian.
Kauza ale nekončí, tasmánský soud totiž případ poslal k dalšímu projednání soudům nižší instance. Muzeum uvedlo, že výstavu zatím neotevře.
Na protest proti dřívějšímu verdiktu soudu, který výstavu v dubnu zavřel, muzeum podle agentury Reuters přesunulo část exponátů na dámské záchodky. Byly mezi nimi i obrazy, které vypadaly, že jsou od španělského malíře Pabla Picassa, ale nakonec se ukázalo, že jde o kopie vytvořené Kaecheleovou.