Rozhlasoví symfonici zahrají pod vedením dirigenta Wellbera. Zazní díla od Glasse i Beethovena

Symfonický orchestr Českého rozhlasu představí příští pondělí českou premiéru Dvojkoncertu pro housle a violoncello od proslulého amerického skladatele Philipa Glasse. V čele s izraelským dirigentem Omerem Meirem Wellberem v Rudolfinu zazní skladba Thunderbolt P-47 od Bohuslava Martinů a Beethovenova Sedmá symfonie.

Praha Sdílet na Facebooku Sdílet na Twitteru Sdílet na LinkedIn Tisknout Kopírovat url adresu Zkrácená adresa Zavřít

Symfonický orchestr Českého rozhlasu

Symfonický orchestr Českého rozhlasu zahraje pod vedením izraelského dirigenta Omera Meira Wellbera | Foto: Petr Horník | Zdroj: Symfonický orchestr Českého rozhlasu

Dirigent Omer Meir Wellber působí na několika světových institucí včetně vídeňské národní opery Volksoper, kde je nyní ředitelem. Vazby udržuje i s domovským Izraelem, kde organizuje hudební výchovu pro děti a je členem neziskové organizace Save a Child's Heart, která poskytuje pomoc v oblasti kardiologie.

Známé tváře se ale objeví i mezi sólovými nástroji, kterých se chopí houslista Gidon Kremer a litevská cellistka Giedré Dirvanauskaité. Rodák z Lotyšska nahrál již přes dvě stovky alb, za které obdržel i hudební cenu Praemium Imperiale, ekvivalent Nobelovy ceny za hudbu.

Duo Glassovo dílo předneslo v posledních letech například v Japonsku, Rusku nebo Francii. Dirvanauskaité mimo jiné koncertovala jako sólistka pod vedením osobností včetně Andreje Borejka, Maria Brunella nebo Andráse Kellera.

Koncert zahájí orchestr dílem Thunderbolt P-47 od Bohuslava Martinů. Název přitom odkazuje ke stejnojmenné stíhačce z druhé světové války, kterou Američané využívali například u invaze do Francie v roce 1944. Kompozice nicméně dostala toto jméno až po jejím dokončení.

‚Kouzelné melodie nás provázely dětstvím‘. Deylovo album nabízí průřez písněmi z českých pohádek

Číst článek

Pražské Rudolfinum poprvé nabídne také půlhodinový Dvojkoncert pro housle a violoncello amerického autora Philipa Glasse. Tato kompozice vznikla v roce 2010 jako původní hudba pro balet Swan Song, který pořádalo Nizozemské taneční divadlo Jiřího Kyliána.

Sólové nástroje vnímá Glass jako dva hlavní tanečníci na jevišti. Intimní duety nástrojů ale kontrastně zasazuje do výbušných a hlasitých orchestrálních vět. Čtvrtým duetem pak autor místo klasického gradování a virtuózních prvků kompozici klidně uzavírá.

Program uzavře vitální a energická Sedmá symfonie. Beethovenovu skladbu přitom společnost zpočátku nepřijala pozitivně i kvůli její zmatečnosti, která posluchače přesvědčovala o tom, že se jedná o dílo opilce. Daleko větší popularity dosáhl autorův majestátní Smuteční pochod.

eza Sdílet na Facebooku Sdílet na Twitteru Sdílet na LinkedIn Tisknout Kopírovat url adresu Zkrácená adresa Zavřít

Nejčtenější

Nejnovější články

Aktuální témata

Doporučujeme