Pět let pracovala na přípravách otevření rodného domu Antonína Dvořáka. I díky ní tato památka v domě, kde rodina světoznámého hudebního skladatele provozovala hostinec a řeznictví, ožila.
Například na druhém koncertu zazní v podání sólového klavírního recitálu Pavla Voráčka díla Leoše Janáčka, Bedřicha Smetany, Iši Krejčího a Bohuslava Martinů.
Návštěvníci 26. ročníku světového romského festivalu Kharmo se mohou těšit na bohatý program. Na pódiu se představí uznávaní hudebníci z České republiky i ze zahraničí.
O knihu publicistky Mileny Štráfeldové líčící dramatický osud, dobu i lidi, kteří obklopovali skladatele Bedřicha Smetanu, si můžete tento týden zahrát v pravidelné soutěži webu iROZHLAS.cz.
„S Petrem Hapkou jsme se setkali jen velmi krátce v průběhu jednoho týdne. Byl velice vstřícný. K mé velké radosti se mnou asi dvě hodiny poseděl o samotě,“ vzpomíná dirigent Jan Kučera.
Symfonický dokument k oslavě stého výročí rozhlasového vysílání. To je podtitul skladby Lukáše Hurníka Radio, která v pondělí ve světové premiéře zazní v Rudolfinu.
„Zatímco ve Vídni nebo v Berlíně naše hudba lidi uchvacovala jako něco, co chtějí poslouchat, jinde provokovala, protože v ní bylo až příliš nacionalistického náboje,“ říká Hrůša.
Autor oper Libuše, Hubička, Prodaná nevěsta nebo symfonických básní Má vlast zemřel v šedesáti letech. Svá poslední díla přitom složil Bedřich Smetana jako hluchý.
S Českou filharmonií podepsal pětiletou smlouvu. S klavírní virtuoskou Yuga Wangovou zahrají v pražském Rudolfinu ve čtvrtek Rachmaninův Třetí klavírní koncert a Šestou symfonii Antona Brucknera.
V pondělí 29. ledna rozezní pražské Rudolfinum Dvořákova Polednice a Fibichův melodram Vodník, v druhé části večera pak trojice symfonických básní Bedřicha Smetany. Diriguje Robert Jindra.
„Umění nedává odpovědi na otázky, vyvolává je,“ zní motto filmu od samotného Leonarda Bernsteina. Navzdory výrazným hereckým výkonům se zdá, že Cooper na metu vytčenou předsazeným mottem nedosáhl.
V archivu Carnegie Hall jsou velice vzácné listiny. Je tu part části adagio Novosvětské symfonie Antonína Dvořáka pro violu, která se používala od premiéry dalších 30 let.
Na pondělním koncertě Symfonického orchestru Českého rozhlasu zazní skladby od amerického autora Philipa Glasse, Thunderbolt P-47 od Bohuslava Martinů i Beethovenova Sedmá symfonie.
„Vážná hudba vybízí ke zklidnění a k zamyšlení, a proto si myslím, že je důležité k tomu společnost vést. A v Česku to děláme dobře,“ říká houslista Josef Špaček.
Na koncertu chorvatského hudebníka Stjepana Hausera zazní písně Céline Dion, Leonarda Cohena nebo Madonny. To vše v doprovodu orchestru a působivé show.
Rozhlasoví symfonikové zakončili festival klasické hudby Dvořákova Praha. Na koncertě v Rudolfinu oslavili také sto let od začátku pravidelného rozhlasového vysílání.
„Prvotním záměrem bylo navštívit různá evropská města a zároveň pokrýt náklady na cestování. Začátky nebyly vždy ideální, dokonce se nám stalo, že na nás lidi z oken lili vodu,“ vzpomínají hudebníci.
Nejdřív byla chvíle příprav a ladění a pak nástup na jeviště pod nápis Národ sobě, který předkové dnešních českých krajanů namalovali nad scénu společenského sálu České národní budovy.
Dílo Györgye Ligetiho rozezní pražské Rudolfinum 13. února. Pod taktovkou šéfdirigenta Petra Popelky doprovodí Symfonický orchestr Českého rozhlasu houslistka Patricia Kopatchinskaja.
V minulosti stanul v čele Královského filharmonického orchestru v Liverpoolu, ale rád se vracíval do pražských Dejvic. Libor Pešek byl legendou mezi českými dirigenty.
K provedení Koncertu pro violoncello a orchestr h moll, který se stalo jedním z pilířů cellové literatury a nejoblíbenějším instrumentálním koncertem vůbec, se vrátí francouzský virtuos Queyras.
První část večera zazní Houslový koncert D dur Johannese Brahmse, skladba, kterou v minulosti někteří umělci označovali za nehratelnou. Sóla se v ní ujme houslista Frank Peter Zimmermann.
„Hned druhý den, jak jsem přišel – všecky zdejší noviny, anglické, české a německé psaly o mně velice mnoho a nadšeně, vítajíce mne jako největšího skladatele celého světa," psal v dopise Dvořák.