Zemřel Ivan Passer, scenárista filmů Lásky jedné plavovlásky nebo Hoří, má panenko

Ve věku 86 let zemřel filmový scenárista, režisér a představitel československé nové vlny Ivan Passer, informoval o tom v pátek magazín Variety s odkazem na tvůrcovu rodinu. Passer úzce spolupracoval s režisérem Milošem Formanem, společně tak na stříbrná plátna promítli filmy Hoří, má panenko, Lásky jedné plavovlásky nebo Konkurs.

Aktualizováno Reno (Nevada, USA) (Aktualizováno: 19:03 10. 1. 2020) Tento článek je více než rok starý Sdílet na Facebooku Sdílet na Twitteru Sdílet na LinkedIn Tisknout Kopírovat url adresu Zkrácená adresa Zavřít

Ivan Passer na snímku pořízeném 24. července 2016 na Letní filmové škole v Uherském Hradišti.

Ivan Passer na snímku pořízeném 24. července 2016 na Letní filmové škole v Uherském Hradišti. | Foto: Dalibor Glück | Zdroj: ČTK

V roce 2016 byl Ivan Passer hostem Radiožurnálu na Mezinárodním filmovém festivalu v Karlových Varech, kde se promítal jeho digitálně zrestaurovaný film Intimní osvětlení. Poslechněte si celý rozhovor v přiloženém audiu.

Přehrát

00:00 / 00:00

Rozhovor s režisérem a scenáristou Ivanem Passerem o filmu Intimní osvětlení, o tom, jak v Rusku natáčel film Stalin a co chystá do budoucna. Moderuje Jan Pokorný.

„Neherci jsou vlastně herci, kteří nevědí, že jsou herci,“ řekl tehdy a vzpomněl na legendární Miladu Ježkovou.

„Ivan Passer byl nedoceněný. Oproti Miloši Formanovi měl Passer tu smůlu, že neměl takové možnosti, nebo si je nedokázal prosadit, tak jako Miloš. Chtěla bych hlavně vyzdvihnout, že Ivan byl hrozně hodný a laskavý člověk. S Milošem dokázali dělat filmy, které byly naprosto úžasné a které se dnes připisují hlavně Milošovi přesto, že ten Ivan Passer na to musel mít obrovský vliv. Jeho film Intimní osvětlení zůstane takovou perlou celé té naší nové vlny,“ zavzpomínala pro Radiožurnál herečka Eva Zaoralová.

„Já jsem úplně milovala ten film Intimní osvětlení. Vzpomínám na něj moc ráda, s Milošem měli dlouhé přátelství ještě v Čechách a poté i tady v Americe. Vždy, když jsme poté přiletěli do Los Angeles, šli jsme s ním a jeho manželkou na večeři, kde jsme se hodně nasmáli, protože on byl vynikající vypravěč,“ uvedla pro Radiožurnál spisovatelka Martina Formanová, jejíž manželem byl oscarový režisér Miloš Forman.

Passer do Spojených států odešel společně s Milošem Formanem v roce 1969. Tehdy začínali s 250 dolary v kapse, ale díky českým filmům, které dělaly Československu velkou reklamu, je zvaly různé univerzity na přednášky. „Nějak jsme se protloukli,“ říkal.

V roce 2006 získal Passer Českého lva za dlouholetý umělecký přínos českému filmu.

Jako režisér natočil v tuzemsku jen jeden celovečerní film - Intimní osvětlení z roku 1965. Ve Spojených státech natočil například v roce 1971 snímek Zrozen k vítězství, ve kterém si zahrál George Segal, či o deset let později Cutterovu cestu s Jeffem Bridgesem a Johnem Heardem. V roce 1992 natočil životopisný snímek Stalin, ve kterém sovětského diktátora ztvárnil Robert Duvall.

Ve Spojených státech vyučoval Passer na filmové škole. Narodil se v roce 1933 v Praze. Podle serveru Variety zemřel ve čtvrtek ve městě Reno v Nevadě.

Číslo, uličník a čilý chlapec

Ačkoli režisér a scenárista Ivan Passer větší část života strávil ve Spojených státech, jeho jméno se nesmazatelně zapsalo do zlatého fondu české kinematografie. Patřil k slavné generaci filmových tvůrců šedesátých let, jako scenárista se podílel na filmech Miloše Formana a sám natočil dodnes ceněný snímek Intimní osvětlení. Ivan Passer ve čtvrtek 9. ledna ve věku 86 let zemřel.

„V momentě, kdy se rozhodnu, že budu dělat nějaký film, se do něj zakousnu jako buldok. Když mám v hlavě verzi filmu a někdo by se se mnou chtěl hádat, musel by mě zastřelit, aby dosáhl svého,“ řekl o svém zaujetí filmem Passer, který se narodil 10. července 1933 v Praze. Po druhé světové válce studoval na reálném gymnáziu v Poděbradech, kde byli jeho spolužáky například Václav Havel a Miloš Forman. Podle vzpomínek jednoho z profesorů byl Passer „číslo, uličník a čilý chlapec, který šel někdy kantorům na nervy“.

Intimní osvětlení

Po nástupu komunistického režimu se zařadil mezi nepohodlné osoby a v roce 1957 byl vyloučen ze studia na Filmové fakultě Akademie múzických umění. Živil se jako slévač, zedník, pracoval na vodní elektrárně a nějaký čas dokonce jezdil s lunaparkem. Byl také členem tvůrčího týmu Alfréda Radoka při přípravě programu Laterny magiky pro Světovou výstavu Expo 58 v Bruselu.

Do historie českého filmu se v šedesátých letech zapsal jako spoluscenárista a asistent režie všech českých filmů Miloše Formana, počínaje Konkursem (1963) a konče Hoří, má panenko (1967). Sám debutoval povídkou Fádní odpoledne (1965) natočenou podle prózy Bohumila Hrabala. Jeho prvním celovečerním filmem se stalo Intimní osvětlení (1965), které i s odstupem času patří k vrcholným dílům české nové vlny. Celý film vznikl v exteriérech, hráli v něm prakticky samí neherci a v pomalém tempu zaznamenává setkání dvou bývalých spolužáků konzervatoře a konfrontaci jejich představ s realitou.

rez, och, ČTK Sdílet na Facebooku Sdílet na Twitteru Sdílet na LinkedIn Tisknout Kopírovat url adresu Zkrácená adresa Zavřít

Nejčtenější

Nejnovější články

Aktuální témata

Doporučujeme