Kdo je tady chudáček? Film s Emmou Stone v hlavní roli je radostná satira
Chudáčci jsou vítězný film loňského ročníku benátského festivalu, čerstvý držitel dvou Zlatých glóbů a jedenácti nominací na Oscary. Režisér Yorgos Lanthimos snímek natočil s Emmou Stone v hlavní roli podle stejnojmenné knihy skotského spisovatele Alasdaira Graye.
Stone hraje ženu, kterou talentovaný chirurg Godwin Baxter znovu „spíchnul“ po ne zcela dokonaném pokusu o sebevraždu. Dospělé tělo zkombinoval s dětským mozkem, protože žena, která si chtěla vzít život na jednom z londýnských mostů, byla těhotná.
Výsledná nová bytost, Bella, se zprvu pohybuje nekoordinovaně, je dětskou myslí znovuobjevující svět v dospělém těle. Může snad i připomenout husopsy a prasokohouty, kteří Baxterovi pobíhají po zahradě. Svět Belle připravuje neustálá překvapení, a tak se Bella naučí překvapovat svět. Vydá se na cesty.
Pozor na strážce poznání
Godwin Baxter, frankensteinovská figura v podání Willema Dafoea, je pro Bellu jednoduše God (neboli Bůh). Sám je dílem racionální vědy a osvobozené vůle poznávat a objevovat. Baxterův otec, rovněž slavný chirurg, totiž dal soucit stranou a na svém synovi si notně zaexperimentoval.
Bella narušuje konvence, protože je nezná. Postupně objevuje nejenom slova, ale taky chutě, ideje, alkohol a sex, který nazývá „divoké skákání“. Fascinuje mnohé lidi, se kterými se setká. Postupně jí nabízejí „osvobození a poznání světa“, jenže brzy se ukáže, že jejich obzory mají dost úzké hranice.
Tenkrát na vřesovišti. Bramborový western Bastard se opírá o Madse Mikkelsena, ale scénář kulhá
Číst článek
Racionální vědec, vystupující jako stvořitel. Pak bonviván, který chce Bellu naučit žít a užívat a myslí si, že nezná majetnickou žárlivost. Poté intelektuální cynik, pak bordelmamá a taky militantní domácí násilník. Všichni si o sobě myslí, jak jsou svobodní. A přitom to pro ně jen znamená mít nadvládu nad ženami, penězi i hmotou.
Chudáčci jsou feministickou satirou o tom, jak si mnozí muži (ale případně i ženy, zvláště kapitalistky) snaží přivlastnit výchovu ženy, a tedy vládu nad ní. Kritice unikají pouze ti, kdo ve vedlejších rolích představují schopnost kamarádsky soucítit a pomáhat (socialisticky smýšlející kamarádka) nebo se dívat na sebe i svět s nadhledem (postarší dáma Martha).
Film je ale taky svérázným bildungsrománem, ve kterém obecněji sledujeme satiru na utváření člověka společností, jejími možnostmi – a především jejími limity. V tom Chudáčci převyšují například loňský kasovní megahit Barbie, se kterým sdílejí především feministické téma, ale i třeba smysl pro hyperboly a „loutkovou“ stylizaci herectví.
Chudáčci jsou osmý celovečerní počin řeckého režiséra Yorgose Lanthimose, jednoho z dnešních nejosobitějších tvůrců hraných snímků. První polovina jeho filmů vznikala v Řecku a v řečtině. Od roku 2015, kdy natočil absurdní a melancholickou komedii Humr o nezadaných lidech, kteří mají povinnost si ve zvláštním hotelovém zařízení najít partnera, jinak budou proměněni ve zvíře, se Lanthimos věnuje natáčení v angličtině.
Chudáčci
sci-fi tragikomedie
Irsko / Velká Británie / USA, 2023, 141 min
Režie: Yorgos Lanthimos
Scénář: Tony McNamara
Hrají: Emma Stone, Mark Ruffalo, Willem Dafoe, Ramy Youssef, Christopher Abbott, Jerrod Carmichael, Hanna Schygulla, Margaret Qualley, Kathryn Hunter
Pracuje s řadou předních hereckých hvězd, jako jsou Colin Farrell nebo Nicole Kidman. Při natáčení sympaticky vykloubeného a drzého historického filmu Favoritka se Lanthimos setkal mimo jiné právě s herečkou Emmou Stone, se kterou nyní plánuje i třetí celovečerní film.
Nejenom ve svém nejslavnějším raném díle Špičák Lanthimos diváky znejišťuje černým humorem a vystavuje je brutálním scénám a obrazům perverznosti. Podvrací otcovské a jiné autority. Buduje prazvláštní uzavřené mikrosvěty.
Špičák, nejopěvovanější film tzv. divné řecké vlny, se odehrává v „koncentračním táboře dětství“ a řadí se mezi nejoriginálnější snímky nového tisíciletí. Dívky, vězněné svým otcem, se bojí útoků krvežíznivých koček, používají krypticky zaměněná slova a chovají se jako malé, i když jsou dospělé. Je to výsledek dlouhé rodičovské manipulace, která má za cenu je uchránit před zkaženým světem a oddálit jejich dospělost.
Ironická pohádka
Chudáčci působí mírněji, vstřícněji a zábavněji než starší řecké filmy jako Alpy nebo Špičák, případně anglickojazyčné Zabití posvátného jelena. Také to Lanthimosovi někteří kritici a a kritičky vytkli.
Nejde o útok na diváky ve stylu Michaela Hanekeho, který bezpochyby patřil mezi inspirační východiska divné vlny v první dekádě nového tisíciletí. Jedná se ale o nesmírně pestrou podívanou, přinášející divácké potěšení z filmařského řemesla uloženého ve výpravě, kameře, barvách, hereckých výkonech, hudbě a zvuku, ale i v grafickém designu, například titulkových pasážích filmu.
Skrývá se v něm množství narážek, například na němé filmy, Fassbinderovy snímky s herečkou Hannou Schygullou, na Larse von Triera a jeho vyprávěcí strategie a sarkastické glosování anebo na národní kultury a pohádky. Režisér se hlásí i k odkazu hořkého humoru českých filmů Miloše Formana. Ve vší své pestrosti ale Chudáčci pořád drží bez problémů pohromadě.
Lanthimos ve své novince pro jednou směřuje k výrazně smířlivějšímu konci. Jednoduchému, ale působivému, skvěle filmařsky provedenému. S člověkem, tím prazvláštním stvořením, ale žádným chudáčkem, by měl být jen ten, kdo ho nebude chtít ovládat a vlastnit.
Chudáčky v předpremiéře uvedl abonentní program Tady Vary. Česká kina snímek hrají od 25. ledna 2024.