První ředitel Berlinale přispěl ke stabilizaci nacistického režimu. Po válce se vydával za jeho odpůrce

Zakladatel mezinárodního filmového festivalu Berlinale se zapletl s nacistickým režimem více, než se dosud vědělo. Vyplývá to z nové studie mnichovského Ústavu pro soudobé dějiny (IfZ), o které informovala agentura DPA. Alfred Bauer podle historiků po válce systematicky zakrýval stopy své činnosti v dobách Třetí říše.

Berlín Tento článek je více než rok starý Sdílet na Facebooku Sdílet na Twitteru Sdílet na LinkedIn Tisknout Kopírovat url adresu Zkrácená adresa Zavřít

Zakladatel mezinárodního filmového festivalu Berlinale se zapletl s nacistickým režimem více, než se dosud vědělo. Alfred Bauer (vpravo) podle historiků po válce systematicky zakrýval stopy své činnosti v dobách Třetí říše

Zakladatel mezinárodního filmového festivalu Berlinale se zapletl s nacistickým režimem více, než se dosud vědělo. Alfred Bauer (vpravo) podle historiků po válce systematicky zakrýval stopy své činnosti v dobách Třetí říše | Zdroj: Profimedia

Berlínský mezinárodní filmový festival vznikl v roce 1951. Právník a filmový historik Alfred Bauer byl jeho ředitelem od samého počátku do roku 1976.

Berlinale v roce 2021 bude. Filmový festival poprvé genderově spojí herecké ceny

Číst článek

Studii o Bauerově minulosti si u mnichovských historiků objednalo současné vedení berlínského festivalu. Hlavní autor studie Tobias Hof přitom dospěl k závěru, že Bauer přispěl „nezanedbatelně“ k fungování filmového průmyslu Třetí říše, „a tedy ke stabilizaci a legitimaci nacistické vlády“.

Bauer byl referentem Správy říšského filmu (Reichsfilmintendanz), kterou v únoru 1942 založil ministr propagandy Joseph Goebbels. Podle Hofa měl pozdější první ředitel Berlinale díky své práci v letech 1942 až 1945 velmi dobré informace o německém filmovém průmyslu a v plánování produkce hrál dokonce „ústřední roli“. Podle dokumentů, na které historik při bádání narazil, si byl Bauer plně vědom role filmu v nacistické propagandě.

Studie uvádí, že byl Bauer už od roku 1933 členem různých nacistických organizací a členem Národně socialistické německé dělnické strany (NSDAP) se stal již v roce 1937. Po válce v procesu takzvané denacifikace vědomě lhal a snažil se svou roli v nacistické mašinerii bagatelizovat.

Léčitel, nebo podvodník? Snímek Agniezsky Holland schválně předkládá nejasný soud nad Šarlatánem

Číst článek

V chaotické poválečné době se mu dokonce zčásti podařilo vytvořit o sobě obraz „přesvědčeného a aktivního“ odpůrce nacistů. Dokumenty podle historika Hofa odhalují mimo jiné Bauerův „bezskrupulózní oportunismus“.

Současná šéfka Berlinale Mariette Rissenbeeková označila informace o působení Bauera v nacistické propagandě za „děsivé“. „Nové poznatky mění také náš pohled na první léta Berlinale,“ dodala Nizozemka, která stojí od loňského roku v čele festivalu s Italem Carlem Chatrianem.

Po Bauerově smrti v roce 1986 po něm Berlinale pojmenovalo jednu z filmových cen. Ta se od letošního ročníku neudílí. Už v lednu totiž list Die Zeit přinesl první informace o tom, jakou roli Bauer ve 30. a 40. letech minulého století v německé kinematografii hrál. V minulosti cenu Alfreda Bauera obdržela mimo jiné polská režisérka Agnieszka Hollandová či její krajan Andrzej Wajda.

ČTK Sdílet na Facebooku Sdílet na Twitteru Sdílet na LinkedIn Tisknout Kopírovat url adresu Zkrácená adresa Zavřít

Nejčtenější

Nejnovější články

Aktuální témata

Doporučujeme