Nemůžou do učeben, ale ani na jeviště. Studenti divadla přichází o nejdůležitější část jejich studia
Za normálního stavu studenti divadelních fakult na absolventský ročník netrpělivě čekají. Celý ho mají strávit na jevišti ve fakultních divadlech a do publika si zvát třeba umělecké šéfy, se kterými by chtěli spolupracovat. Letošní absolventi některé inscenace ani nestihli dozkoušet. Přicházejí jak o možnost plnohodnotně dokončit svoje studium, tak i o úspěšné nastartování svojí herecké kariéry.
Platonov ruského dramatika Antona Pavloviče Čechova nebo Shakespearova Bouře. Právě tyto inscenace měli celou letošní sezónu hrát studenti z absolventského ročníku činohry pražské DAMU v divadle DISK. Kvůli koronaviru je ale jejich scéna stejně jako všechna ostatní divadla uzavřená.
Rok 2020 pohledem umělců: jako reality show nebo drama dotované nábytkářskou firmou
Číst článek
„Od loňského jara jsme měli hrát a od podzimu jsme měli jen několik repríz. A to jsme celé léto zkoušeli a snažili se dohnat ten skluz způsobený první vlnou. To se nám sice povedlo, ovšem přišla druhá vlna. Od té doby zkoušíme do šuplíku a vyhlížíme dobu, kdy se budeme moci uvést,“ popisuje situaci student absolventského ročníku činohry Petr Kult.
Letos měl v divadle DISK hrát celkem ve čtyřech absolventských představeních. Ta jsou v posledním ročníku studia hlavní a téměř jedinou náplní studia. „Pro začínajícího herce je sezóna v Disku naprosto klíčová. A pokud o tuto možnost závěrečné fáze studia studenti přijdou, tak to pro ten ročník považuji za skoro likvidační,“ říká Eva Salzmannová, herečka a pedagožka herectví na DAMU.
„Ti herci musí pocítit, co to je kontakt s živým publikem, co dělá divadlo divadlem. Musí si ověřit jaké jsou reakce publika a musí na ně umět reagovat,“ dodává pedagožka.
Zkušenost i tvorba kontaktů
Za běžného stavu zvou studenti na svá absolventská představení režiséry, umělecké šéfy nebo ředitele divadel. Navazují tam tak nové kontakty a inscenace jim slouží jako ukázka jejich práce. „Sice všichni píšeme do divadel a oslovujeme umělecké šéfy, ale absolutně nemáme co nabídnout, nemáme je kam pozvat,“ vysvětluje Petr Kult.
Šicí stroje, online přenosy nebo originální platformy. I takový byl letošní rok českých divadelníků
Číst článek
A potvrzuje to i studentka činohry brněnské JAMU Anna Řeháková. „Myslím, že tohle je to nejzásadnější. Pokud vyjdeme školu a nebudeme mít možnost někde hrát, pokud nebude vyloženě nějaký konkurz, tak je velmi náročné někoho přesvědčit o tom, aby ve vás vložil tu důvěru a zaměstnal vás,“ říká studentka.
Ve studiu Marta měli studenti divadelní fakulty JAMU letos hrát také čtyři představení. Dvě z nich vůbec nestihli nazkoušet. Na rozdíl od profesionálních divadel ta fakultní nemohou zkoušet ve chvíli, když je protiepidemický systém na hodnotě 5.
„Nedává smysl, aby divadla jako instituce mohla fungovat a zkoušení tam mohlo probíhat a nám to nebylo dovoleno, když jde v podstatě o stejnou situaci. Jsme malá a uzavřená skupina lidí, která se v rámci zkoušení může setkávat jen mezi sebou a omezit kontakty,“ dodává Anna Řeháková.
Jedinečný a nevratný proces
V otevřeném dopise adresovaném ministerstvům kultury, školství a zdravotnictví žádali studenti a pedagogové obou divadelních fakult o výjimku - tedy aby školní divadla mohla zkoušet i v pátém stupni protiepidemického systému. Výjimka by se měla objevit v jeho nové verzi.
Divadla se přesunula na internet, kde vysílají svá představení. Diváci nejvíce sledují Dejvické divadlo
Číst článek
„Ten doposud projednán nebyl, naopak se objevují i z úst ministrů informace o tom, že PES už není tak podstatný a my nevíme, jestli jeho nová podoba bude projednána a jestli vůbec vyjde v platnost,“ vysvětluje děkan divadelní fakulty JAMU Petr Francán.
„Naši studenti v posledním ročníku nehrají jen divadlo. S každou premiérou a reprízou poznávají sami sebe, své partnery a diváka. Tento proces je naprosto jedinečný a nevratný. Pokud jim neumožníme toto poznání, ochuzujeme nejenom je, ale i nás. Oni bezesporu budou v budoucích desítkách let hlavními představiteli kulturní obce České republiky,“ říká Petr Francán.
Pokud by studenti mohli zkoušet a v divadlech se setkávat, premiéry by mohli uvést online. Je možné, že pokud během jara nedojde k rozvolňování protikoronavirových opatření, studenti studium ukončí bez odehraných představení.