Vážený stěžovateli, nejste v tom sám. Včas přijel každý desátý vlak
Dne 12. prosince začnou platit nové jízdní řády. Neměli by se všichni, kdo zodpovídají za jejich sestavení, poučit jak jezdily vlaky letos a nakolik nesplnitelnými mohou ty jízdní řády z nejrůznějších důvodů být? A nemluvíme o lokálkách, ale o hlavních tratích, které postihne další série výluk.
Můj vlak na trati mezi Brnem a Prahou měl zpoždění. Dvouhodinové. Tedy zhruba stejné, jako ta cesta trvá za ideálních podmínek autem po té tolikrát proklínané dálnici D1.
Miloš Šenkýř: Vážený stěžovateli, nejste v tom sám. Včas přijel každý desátý vlak
A tak jsem ještě z vagónu před Prahou poslal jako cestující, nikoli jako novinář, dopis svému dopravci Českým drahám.
Upřímnost těší. Zástupci drah vyhodnotili, jak můj vlak jezdil za poslední tři měsíce. Z Brna vyjížděl v pořádku ve 40 procentech případů. A do Prahy dojel včas v necelých deseti procentech. Zdůrazňuji: Ne, že by v deseti procentech případů měl zpoždění, jen každý desátý vlak dojel včas.
A České dráhy hned taky dodaly, že největší část zpoždění byla kvůli plánovaným výlukám a mimořádným událostem. Samotné dráhy prý nesou odpovědnost pouze za 14 procent zpoždění, třeba když jim selhala lokomotiva.
Sestavování jízdních řádů
Dlužno podotknout, že hlavní trať mezi Brnem a Prahou podstupuje na několika místech rozsáhlé opravy. A s novým jízdním řádem to bude ještě horší, protože úplně mimo provoz bude úsek mezi Brnem a Blanskem.
České dráhy měly v pololetí ztrátu 217 milionů. Meziročně je to zlepšení skoro o dvě miliardy
Číst článek
A tak vlaky spojující moravskou a českou metropoli pojedou výhradně přes Žďár nad Sázavou a Havlíčkův Brod. Ale tady je to B.
Se skřípěním zubů mohu přijmout trable ve vidině budoucí pohodlné a rychlé jízdy. Nepatřím k těm, kteří si před mými zraky museli volat kamsi do polí před Prahou ke stojícímu vlaku taxíka, aby stihli odlet svého letadla. A dokonce mi ty objízdné trasy mohou pomoci procvičit zeměpis.
Jestliže České dráhy a s nimi Správa železnic a všechny ostatní instituce podílející se na sestavování jízdních řádů vědí, že za tři měsíce splní svůj jízdní řád desetina vlaků, je na místě se ptát, jak s tímto faktem budou pracovat.
Podle jízdního řádu má konkrétní vlak dojet do Prahy za tři hodiny. A byť ne každý má zpoždění v hodinách, přesně jich dojede výrazná menšina.
Nebylo by tedy správné uzpůsobit jízdní řády tak, aby byla jízdní doba reálná? Ne pro železnice, ale pro cestujícího, který si plánuje přípoje a další program.
Vlaky vyjedou podle jízdních řádů v neděli 12. prosince. Tomuto konkrétnímu mezi Brnem a Prahou se prodlouží jízdní doba o pět minut. To je sice posun směrem k realitě, ale ne úplný.
Pro všechny, kdo si něco chtějí plánovat: Jsem zvědav, kolik procent správně jedoucích vlaků mi opět České dráhy – ale i jiné firmy – vykáží při příštím zpoždění.
Pokud to nebude úplně obráceně, tedy maximálně 10 procent zpožděných vlaků, ne necelých 10 procent správně jedoucích, někdo při sestavování jízdních řádů udělal chybu.
A vzhledem k tomu, na kolik let je přestavba trati naplánovaná, je to chyba kardinální. Po letech, kdy železnice mezi Brnem a Prahou nabírala na úkor opravované dálnice D1 své cestující, tak je zas vlastní vinou ztratí.
Autor je editor a moderátor Českého rozhlasu Brno
Když Evropa rokuje o zásadních věcech, Česko chybí
Apolena Rychlíková
Bude se zbrojit a cena bude vysoká
Kateřina Perknerová
Trumpovo prezidentství nemusí být pro evropské populisty požehnáním
Jiří Pehe
Bitva o AI mezi miliardáři teprve začala
Tereza Zavadilová