Digitalizace bez dalšího plánu
Ivan Bartoš (Piráti) odchází po manažersky nezdařené digitalizaci stavebního řízení nejen z postu ministra pro místní rozvoj, ale i z postu vicepremiéra pro digitalizaci. To jsou dvě různé věci. Nepodařenou modernizaci stavebního řízení může nejspíše dočasně přebrat ministr dopravy Martin Kupka (ODS), ale rozhodně nemá energii na to, aby se stal lídrem celého digitalizačního úsilí státu.
Pokud opravdu premiérovi leží na srdci digitalizace eráru natolik, že se z hodiny na hodinu musí z vlády pakovat odpovědní ministři, pak by měl nejen hledat náhradu na uvolněné ministerské posty, ale především nového celostátního lídra nul a jedniček, protože jinak se už tak dost vlažné úsilí o digitalizaci veřejných služeb zasekne.
Hájit Bartoše v digitalizaci stavebního řízení není dost dobře možné. Nikdo mu nevytýká celkový koncept, dokonce experti oceňují i zvolené technologické řešení. Ale v časovém presu nezvládl v zákonné lhůtě doručit kompletní a funkční systémy, a to se u předsedy strany, na kterém navíc není závislá vládní většina, neodpouští.
Nový gestor projektu, ministr dopravy Martin Kupka už nakázal návrat ke stávajícím systémům, dokud se novinka dostatečně neotestuje a neproškolí se v rozumné míře pracovníci stavebních úřadů.
Bartoš dělal víc
Jenže to není všechno, co Bartoš zajišťoval. Je otcem Digitální a informační agentury, nového správního úřadu, který spravuje informační systému veřejné správy.
Úřad stáhl pod sebe mnoho kompetencí, které předtím byly na ministerstvu vnitra nebo ve specializovaných státních podnicích.
Dávalo by smysl, aby vláda požádala o důvěru. Budeme dohlížet na to, aby se plnily sliby, řekl Bartoš
Číst článek
V Bartošově představě měla DIA být důvěryhodným partnerem v digitalizaci, ať už vůči občanům, nejrůznějším veřejným organizacím či vůči firmám. Dokonce měla eráru nabízet „ajťáky“ pro realizaci různých projektů. Co z toho bez Bartoše zůstane?
A jakkoli už bude mít navždy v životopise, že se mu nepodařila digitalizace stavebního řízení, má za sebou také spuštění eDokladů nebo novou verzi Portálu občana. Kdo bude tyto a asi stovku dalších dílčích digitalizačních projektů posouvat dál?
Je zjevné, že bez koordinace to nejde. Nejvyšší kontrolní úřad pravidelně vydává reporty, jak v jednotlivých ministerstvech mizí stamiliony za digitalizaci – a digitalizace nakonec nikde.
Ministerstvo spravedlnosti opakovaně slibovalo digitální eSpis, tedy rychlé dálkové nahlížení do justičních kauz, ale místo toho je na soudech stále stejně papírování jako za Rakouska-Uherska. Dalším příkladem je zdravotnictví. Kde jsou avizované elektronické žádanky? Kde zdravotní dokumentace v mobilu?
Digitalizace papírem
Bartošovo selhání při digitalizaci stavebního řízení by tedy rozhodně nemělo znamenat vládní rezignaci na koordinaci digitální agendy, ale naopak její posílení.
Je úplně jedno, jestli se politici usnesou, že to má řídit zase vicepremiér pro digitalizaci, nebo se vrátíme do časů Andreje Babiše (ANO), kterému stačil vládní zmocněnec.
Ale někdo ty nuly a jedničky v eráru musí prosazovat, jinak možná budeme mít příští rok skvěle opravené stavební řízení, ale všechny další projekty ustrnou a česká digitalizace bude nadále pouze šustit papírem.
Autor je ekonomický komentátor, výkonný ředitel Nadačního fondu nezávislé žurnalistiky
Klima a přírodní katastrofy v zajetí ideologie
Tereza Zavadilová
Výročí ujgurské státnosti připomíná i probíhající nucenou asimilaci
Ondřej Klimeš
Amsterdamská lekce
Jan Fingerland
Rozpočtu na vzdělávání chybí nejen miliardy, ale hlavně srozumitelnost
Petr Šabata