Havlíček ‚vyřešil‘ problém Smartwings. Cestovky a dopravci mohou žádat v Covid Plus až o dvě miliardy
Firmy z odvětví dopravy a cestovního ruchu budou moci využívat záruky v programu Covid Plus. Schválila to na pondělním zasedání vláda. Na twitteru o tom informoval ministr dopravy Karel Havlíček (za ANO). Čerpání v programu Covid Plus je zaměřeno na firmy s více než 250 zaměstnanci. Možná podpora se tak bude vztahovat i na leteckou společnost Smartwings.
V programu Covid Plus mohou žádat o podporu firmy s více než 250 zaměstnanci a minimálně pětinovým podílem vývozu na loňských tržbách, včetně výrobních dodávek pro jiného exportéra.
Schillerová je proti poskytnutí státní záruky pro Smartwings. Návrh podle ní není ve vládě na stole
Číst článek
Prostřednictvím komerčních bank mohou žádat o půjčky od pěti milionů do dvou miliard korun, maximální výše úvěru odpovídá 25 procentům ročního obratu společnosti. Exportní garanční a pojišťovací společnost (EGAP) garantuje 80 procent jistiny.
„Firmy z odvětví dopravy a cestovního ruchu budou moci využívat záruky v programu Covid Plus. Srovnáváme tím podmínky na trhu, kdy tyto podniky neměly možnost využívat tuto formu podpory. Dnes schválila jednohlasně vláda, čímž jsme naplnili doporučení hospodářského výboru sněmovny,“ napsal v pondělí na twitteru Havlíček.
Ještě před jednáním kabinetu přitom Havlíček pro iROZHLAS.cz mluvil o tom, že pro větší dopravce a cestovky připraví speciální řešení. Odmítl také, že by stát šil pomoc na míru společnosti letecké společnosti Smartwings. Reagoval tak na nedělní vyjádření ministryně financí Aleny Schillerové (za ANO), která pomoc jednotlivým firmám odmítla.
„S paní ministryní nemáme v tomto žádný rozpor,“ uvedl Havlíček.
Pomoc Smartwings
Na úvěr z programu Covid Plus nemají nárok firmy, které měly existenční problémy před vyhlášením nouzového stavu 12. března. Dosud jej nemohly získat ani podniky, jejichž převážná ekonomická činnost spočívá v dopravě, ubytování, cestovním ruchu a hazardu.
Pomoc skupině Smartwings, do níž patří i České aerolinie (ČSA) a která čelí kvůli koronavirové krizi finančním problémům, se řeší už několik měsíců. Nejprve byl na stole scénář převzetí státem. Kritizovaná varianta se ale – v polovině června po schůzce Havlíčka s prezidentem Milošem Zemanem v Lánech – změnila v ručení za úvěr, a to až do výše 900 milionů korun.
Proti záměru se postavila část opozice. „Ministerstvo dosud neukázalo žádnou studii a žádná čísla,“ řekl serveru iROZHLAS.cz už dříve například pirátský poslanec Jan Lipavský, který členy vlády kvůli aerolinkám několikrát interpeloval.
Podmínkou by v takovém případě bylo přejmenování firmy na ČSA a udržení 2500 zaměstnanců. Pokud ale budou dopravní společnosti čerpat ze standardních programů, žádné specifické požadavky stát vůči konkrétním firmám mít nemůže, řekl v pondělí před jednáním kabinetu Havlíček.
Propouštění zaměstnanců
Ve stejný den aerolinka oznámila, že do února 2021 propustí až 600 svých zaměstnanců. O práci by tak měli přijít piloti, stewardi, provozní a administrativní pracovníci neleteckého provozu. „Odvětví letecké přepravy čelí největší krizi v historii letectví a naší povinností je udělat vše pro to, aby se skupina Smartwings udržela na trhu a mohla tak zajistit zaměstnání a perspektivu co možná největšímu počtu našich zaměstnanců,“ řekl předseda představenstva Smartwings Jiří Šimáně.
Smartwings patří do skupiny Unimex Group, kterou vlastní podnikatelé Jiří Šimáně a Jaromír Šmejkal. Téměř poloviční podíl v dopravci drží čínská investiční společnost Citic Europe. Firma v minulosti uvedla, že nemá zájem o majetkový vstup státu do společnosti, ale potřebuje od státu půjčku nebo garanci za úvěr na 1,7 až dvě miliardy korun.
Šimáně nechtěl jednání s vládními představiteli komentovat. Deník N minulý týden upozornil, že se kvůli situaci ve Smartwings vypravil na Pražský hrad. Sejít se měl s prezidentovým kancléřem Vratislavem Mynářem, ani jeden to však nepotvrdil.