Sláva smartphonů končí. Jejich ceny klesají

I chytré telefony se okoukají. Už nezaručují svým slavným výrobcům tak závratné podnikatelské zisky jako před časem. Uživatelé zjišťují, že stejné funkce jako takzvané smartphony dnes nabízejí i levnější přístroje.

Tento článek je více než rok starý Sdílet na Facebooku Sdílet na Twitteru Sdílet na LinkedIn Tisknout Kopírovat url adresu Zkrácená adresa Zavřít

Smartphone (ilustrační foto)

Smartphone (ilustrační foto) | Foto: Free Digital Photos

Lidé jsou informovaní a vědí, co chtějí. Jsou spokojeni s funkcemi, které jim chytré telefony nabízí, a uvědomují si, že jim v podstatě stejnou službu jako špičkové modely předních výrobců mohou nabídnout mnohem levnější telefony od jiných firem.

Přesun zájmu zákazníků je velice rychlý, ale není překvapivý. Podobný vývoj nastal v 90. letech minulého století u osobních počítačů. V té době začínal internet, fenomén, z něhož telekomunikační služby těží dodnes.

Lidé tehdy platili velké peníze za osobní počítač a nové verze programů. Jenže když objevili internet, už nechtěli složitý počítač. Chtěli takový, který jim umožní propojit se do světa internetu, a stačily jim levnější verze. A podobný vývoj nyní probíhá i u chytrých telefonů. Jen je rychlejší.

Smartphone se stal běžnou záležitostí

Přesun preferencí zákazníků má samozřejmě ekonomické dopady. Ze žhavé technologické novinky, ze které těžily známé značky, se stává běžná záležitost. V důsledku toho jsou ohroženy tržby a zisky předních výrobců, jako jsou Apple, Samsung nebo Black Berry.

Podle agentury Blooomberg se loni prodalo módních telefonů nabitých aplikacemi a uzpůsobených pro brouzdání po internetu za zhruba 293 miliardy dolarů, tedy téměř 9 bilionů korun. A používá je více než miliarda lidí po celém světě.

Jenže nyní uživatelé chtějí spíše levnější verze. Podle výzkumné agentury IDC klesla průměrná cena prodaných telefonů od začátku loňského roku o 75 dolarů. Nejběžnější cena je v přepočtu 6 900 korun.

Předním výrobcům klesají zisky

To podkopává další růst takových firem, jako jsou Apple nebo Samsung, které uváděly chytré telefony na trh a nesly také náklady jejich celosvětové propagace.

Podle výzkumné firmy ABI Research z této situace těží hlavně čínští výrobci jako Huawei nebo Lenovo, kteří se zaměřují na levnější přístroje. Tyto firmy totiž umí dobře přežít s nízkými maržemi.

Podnik Samsung ztratil minulý měsíc na své tržní hodnotě 25 miliard dolarů, protože analytici výrazně zhoršili odhady prodeje jeho nejdražšího smartphonu Galaxy S4.

Smartphone (ilustrační foto) | Foto: Free Digital Photos

Apple dnes oznámí průběžné hospodářské výsledky. A předpokládá se, že jeho tržby meziročně výsledky prodeje iPhonů téměř neovlivní. A zřejmě to bude nejhorší výsledek firmy od roku 2003.

Problémy s odbytem svých špičkových chytrých telefonů má i tchajwanská společnost HTC. Cenu modelu Z10 od kanadské společnsoti Black Berry operátoři tento měsíc - tedy půl roku od uvedení na trh - snížili z 200 na 50 dolarů.

Jitka Hanžlová, kko Sdílet na Facebooku Sdílet na Twitteru Sdílet na LinkedIn Tisknout Kopírovat url adresu Zkrácená adresa Zavřít

Nejčtenější

Nejnovější články

Aktuální témata

Doporučujeme