Prodej nových aut klesl v jižní Evropě až o polovinu, na východě dál roste

Automobilový trh v eurozóně se v únoru zmenšil o 12 procent. Propad v nákupu nových aut zaznamenaly Portugalsko, Řecko a další státy. Naopak nárůst zisků z prodeje si užívají autoprodejci ve státech střední a východní Evropy. Vyplývá to z údajů Evropského sdružení výrobců automobilů.

Tento článek je více než rok starý Sdílet na Facebooku Sdílet na Twitteru Sdílet na LinkedIn Tisknout Kopírovat url adresu Zkrácená adresa Zavřít

Volkswagen Cross Coupé byl po tokijském autosalónu představen i v Ženevě, tentokrát jako plug-in hybrid, který lze dobíjet akumulátory z klasické 230V zásuvky

Volkswagen Cross Coupé byl po tokijském autosalónu představen i v Ženevě, tentokrát jako plug-in hybrid, který lze dobíjet akumulátory z klasické 230V zásuvky | Foto: Jan Říha

Propad prodejů nových automobilů zaznamenala prakticky celá Evropská unie. O téměř 19 procent poklesl prodej v Itálii, o polovinu v Portugalsku a o 45 procent v Řecku.

„Je řada trhů, které problémy v tuto chvíli nemají, třeba Polsko, Rumunsko, převážně východní Evropa. Docela dobře se vyvíjí i německý trh, který stagnuje. Velice špatně se naopak vyvíjejí trhy v jižních státech EU a třeba i ve Francii, kde jsou meziroční propady okolo 20 procent,“ uvádí hlavní ekonom Ery Poštovní spořitelny Jan Bureš.

Přehrát

00:00 / 00:00

Vývoj prodeje automobilů v Evropě analyzoval na Rádiu Česko hlavní ekonom Ery Poštovní spořitelny Jan Bureš

„Automobilky, které jsou exponované vůči těmto trhům, především francouzské a italské, zažívají skutečně kritické chvíle. Například prodeje francouzské automobilky Renault se meziročně propadly v únoru skoro o 30 procent, podobně na tom je konkurenční Peugeot,“ říká ekonom.

Naopak Škoda, která má silné postavení především ve střední a východní Evropě a v Německu, zažívá nárůst prodeje a podobně dobře se vede i korejské automobilce Hyundai. České automobilky jsou totiž vázané na trhy, které mají menší problémy, počet jejich zakázek tak roste.

„Dnes zveřejněné statistiky jsou jen registrace automobilů na evropském trhu, ale nejsou schopné podchytit, jakým způsobem jsou automobilky úspěšné například na asijských trzích nebo v Jižní Americe,“ upozorňuje Bureš a pokračuje:

„Současně to také není úplně klíčové pro zaměstnanost v automobilovém průmyslu v Evropě, protože automobilky, když vyvážejí například do Číny, tak velkou část komponent dávají dohromady přímo na místě. Pro zaměstnanost a v zásadě i pro HDP v Evropě to není úplně směrodatné, je to směrodatné hlavně pro hospodaření samotných automobilek.“

Proti trendu poklesu prodejů nových aut jde ale i Česko. V únoru lidé zaregistrovali 13 544 nových aut, což je nárůst o 5,4 procenta.

Barbora Kreuzerová, Mirko Kašpar Sdílet na Facebooku Sdílet na Twitteru Sdílet na LinkedIn Tisknout Kopírovat url adresu Zkrácená adresa Zavřít

Nejčtenější

Nejnovější články

Aktuální témata

Doporučujeme