Povánoční lapálie: nevhodný dárek můžete s účtenkou vrátit, ne všude vám ale vyhoví
Nejen kvůli povánočním slevám, ale i nevhodným dárkům v těchto dnech vyráží lidé do obchodů. Pod stromeček dostali třeba menší velikost oblečení nebo bot. Jenže v kamenných prodejnách nemusí třeba chtít zboží vyměnit.
„Minulý rok se mi stalo, že jsem v době Vánoc dostal svetr od svojí mámy. Musel jsem ho vrátit kvůli tomu, že mi byl malý. Měl jsem samozřejmě účtenku, takže mi v butiku vyšli vstříc a bylo to naprosto v pořádku,“ popisuje 25letý Milan Šafář z Prahy.
Právě kamenné obchody ale zboží standardně vyměňovat nemusí. „Právo odstoupení od smlouvy bez udání důvodu platí ze zákona pouze v e-shopech. Pokud si něco koupím tam, mám právo do 14 dnů od převzetí zboží vrátit ho zpátky, pokud nakupuji v kamenném obchodě, záleží to jen na domluvě mezi obchodníkem a kupujícím, nebo na obchodních podmínkách,“ upozorňuje právník dTestu Miloš Borovička a dodává:
Kamenné obchody zboží standardně vyměňovat nemusí. Často to ale dělají, aby mohly konkurovat e-shopům
„Je obvyklé, že právě kvůli tomu, aby mohli konkurovat dobře e-shopům, zejména kolem Vánoc umožňují vracení dárků v termínu třeba do začátku ledna.“
Přitom i eshopy připravují kvůli Vánocům speciální akce na vracení vánočních dárků. „Zboží lze vrátit v případě, že je originálně zabalené a neporušené. V případě, že má ještě nějakou ochrannou pečeť, musí být také neporušena. Zboží lze vrátit do 13. ledna příštího roku,“ vysvětluje mluvčí eshopu Mall.cz Jan Řezáč.
Většinou lidé můžou vracet téměř všechno zboží, které na internetu nakoupili: „Nelze vracet poškozené, nebo nekompletní zboží. Zároveň se nedají vrátit některé druhy produktů, jako jsou například dárkové poukazy, licence, elektronický obsah, nebo zboží, které bylo individuálně upravené podle požadavků zákazníka,“ dodává mluvčí Alza.cz Šárka Jakoubková.
Vrácení i reklamace
Právník dTestu Miloš Borovička doporučuje řešit vracení nevhodných dárků co nejdřív. I na tyto dárky ale platí klasická reklamace.
„Pokud dostaneme dárek, který je rozbitý, nemusíme ho vracet bez udání důvodu a řešit, jestli na to máme právo nebo ne, ale reklamujeme ho – tedy vytýkáme vadu a chceme výměnu za nový kus, pokud to nejde opravit tak třeba vrácení peněz. U dárku bývá občas problém, že se musí doložit jeho koupě, což může udělat ten, který dárek kupoval, nebo nám dá účtenku,“ říká Borovička.
Reklamace se dá uplatit ve dvouleté záruční lhůtě a prodejce zodpovídá za její vyřízení. Pokud ji uzná, musí zákazníkovi vrátit opravené zboží nebo peníze.