Pobryndali si triko v hospodě a vznikl z toho byznys. Malé firmy stojí na nápadech, chtějí se zviditelnit

V Česku běží akce Velký týden malých firem. Poukázat má na význam malých podniků v ekonomice. V jejich rozvoji nejčastěji brání příliš byrokracie a regulací. Daleko víc než výše daní či dotací. Pořad Peníze a vliv přináší dva příběhy, které stojí na nápadu podnikatelů vyrábět něco unikátního.

Praha Sdílet na Facebooku Sdílet na Twitteru Sdílet na LinkedIn Tisknout Kopírovat url adresu Zkrácená adresa Zavřít

Pavel Hrstka, spolumajitel firmy CityZen

„Trochu jsme se pobryndali a tak jsme našemu kamarádovi starému textilákovi řekli, jestli by nemohl vymyslet nějaké moderní triko,“ popsal pro pořad Peníze a vliv Českého rozhlasu Plus Pavel Hrstka | Foto: Antonín Viktora | Zdroj: Český rozhlas Plus

Podniky s méně než 50 zaměstnanci tvoří víc než tři čtvrtiny všech ekonomicky aktivních subjektů v zemi. A mají skoro čtyřicetiprocentní podíl na veškeré přidané hodnotě, která se v tuzemské ekonomice vytvoří. Ukázala to analýza Hospodářské komory, která vznikla u příležitosti akce Velký týden malých firem, kterou organizují tento týden společnosti Opero a Mastercard. Cílem je právě zviditelnit malé firmy, jejich výhody, ale i problémy v ekonomice. 

Přehrát

00:00 / 00:00

Jak se daří malým firmám v Česku? Poslechněte si podcast Peníze a vliv

Nejvíc malých firem, jak dál ukázala analýza, vzniká v Praze a v dalších velkých městech a ze dvou třetin je zakládají muži. Zajímavá data pak vyplynula i z šetření mezi víc než stovkou malých a středních podniků, kterou si udělalo Opero.

Na otázku, od koho malé firmy nejvíc cítí podporu, odpovědělo 78 procent lidí, že od rodiny a přátel, zatímco od státu či kraje a obce vnímá podporu jen 10 procent z nich. Pokud jde o překážky, třem čtvrtinám firem nejvíce vadí příliš administrativy a regulace, třetina pociťuje nedostatek financí  a polovině chybí čas soustředit se na inovace.

Každopádně, podnikání Čechy přitahuje a lidé se do něj vrhnou často v momentě, kdy mají zajímavý nápad. Ten také stál na začátku příběhu firmy CityZen z východočeské Chrudimi, která vyrábí bavlněná trika, která se nešpiní a nepáchnou potem. 

Bangladéš? Ne, díky

Podle ředitele a spolumajitele firmy Pavla Hrstky přišel nápad během večírku tří kamarádů, z nichž jeden pracoval v textilním průmyslu. „Trochu jsme se pobryndali, a tak jsme našemu kamarádovi starému textilákovi řekli, jestli by nemohl vymyslet nějaké moderní triko,“ popsal pro pořad Peníze a vliv Českého rozhlasu Plus Hrstka.

Vývoj úpravy bavlny tak, aby pak na triku nebyly vidět ani cítit zbytky vína ani „spocené koláče“ v podpaží, trval od nápadu do založení firmy skoro dvě dekády. Průlom pro firmu přišel v roce 2019, kdy získala ocenění Startup roku, další o rok později díky reklamě v televizi.

25:56

Vlček: Hospodářská strategie Česka není obecná. Je v ní víc než 150 opatření, jak se dostat mezi top 10 zemí

Číst článek

Dnes má CityZen skoro dvěstěmilionové tržby a víc než desetimilionový zisk. Odolal i během covidu, energetické a inflační krizi a čelí i nabídkám vyrábět trika v Asii. „V podstatě jednou týdně mi přijde nabídka, že když koupím velký lodní kontejner bílých triček z Bangladéše, tak jedno triko vyjde asi na dva dolary. A to je nákupní cena. Nechápu, jak to někdo vůbec za to dokáže vyrobit,“ popisuje Hrstka situaci v textilním průmyslu, na který navíc silně dopadají záležitosti spojené s Green Dealem či cirkulární ekonomikou.

CityZen si ze zahraničí dováží jen bavlnu a veškeré další zpracování ponechal v Česku. Výrobu si zadává do místních textilek, chystá ale stavbu vlastní továrny, na kterou si už pořídil pozemek. „Nemáme jistotu, že firmy, s kterými teď spolupracujeme, do budoucna přežijí,“ upozornil Hrstka.

Místo plastu dřevo z Brd

Co nejméně byrokracie a regulací by chtěl mnohem raději než třeba nižší daně či dotace i podnikatel Jiří Krůta, zakladatel firmy UBRD. Ta začala před pár lety vyrábět designová prkénka do kuchyně, nedávno k tomu přidala reklamní předměty ze dřeva. Papírování dnes podle Krůty podnikatelům zabere i polovinu času.

Z některých regulací, které jsou spojené například s Green Dealem a povinnostmi pro firmy splňovat pravidla ESG (enviromental, social, governance), se ale rozhodl udělat svoji přednost. A jak říká, do budoucna na ESG hodně sází právě s výrobou reklamních předmětů ze dřeva.

„Protože všechny velké firmy nebudou moct dávat reklamní předměty z plastu. Banky nebudou moct mít interiér, kde koupily kde co z Číny, ale budou muset brát lokální výrobce. Tak my jsme si řekli, že budeme první, kdo se tomu začne věnovat pořádně. A rovnou už teď řešíme certifikace dřeva, nákupy materiálu, abychom byli připraveni,“ popisuje Krůta. 

Jiří Krůta, zakladatel firmy UBRD | Foto: Antonín Viktora | Zdroj: Český rozhlas Plus

Začínající firmy v Česku se také často potýkají s nedostupností financí. Podle Williama Jalloula z firmy Flowpay, která se také účastní Velkého týdne malých firem a zaměřuje se na jejich financování, banky často vyžadují nějakou historii firmy, aby jí mohly půjčit víc peněz. Což řada malých firem nemá.

Situace se ale podle něj zlepšuje i proto, že roste počet podnikatelů, kteří jsou schopni a ochotni do začínajících firem investovat. Obecně v porovnání s okolními státy navíc prostředí pro podnikání v Česku není tak špatné, říká Jalloul. „Regulace není tak přehnaná, máme oproti západním zemím nízké daně a firmy jsou schopné se uživit i v rámci Česka, které je dostatečně velké,“ vypočítává.

Některé věci by ale stále chtěly zlepšit. Jde třeba o zbytečné úřadování kolem založení firmy, zatímco v pobaltských zemích firmu založíte online za jeden den. Zlepšit je potřeba digitalizaci a také dostupnost zaměstnaneckých akcií pro startupy. 

Více o zkušenostech firem s podnikáním si můžete poslechnout v audiu nahoře v textu.

Jana Klímová Sdílet na Facebooku Sdílet na Twitteru Sdílet na LinkedIn Tisknout Kopírovat url adresu Zkrácená adresa Zavřít

Nejčtenější

Nejnovější články

Aktuální témata

Doporučujeme