Nejstarší hračkářství světa otevírá v Praze první středoevropskou pobočku

V Praze otevírá největší hračkářství ve střední Evropě, na trh tam vstupuje britský řetězec Hamley's. Jeho hlavní sídlo na londýnské obchodní tepně Regent Street je nejstarším hračkářstvím na světě a zároveň vyhledávanou turistickou atrakcí. Malým i velkým zájemcům na sedmi podlažích nabízí přes 50 tisíc hraček.

Tento článek je více než rok starý Sdílet na Facebooku Sdílet na Twitteru Sdílet na LinkedIn Tisknout Kopírovat url adresu Zkrácená adresa Zavřít

Londýnské hračkářství Hamley's  je staré 256 let a pořád rozdává radost dětem

Londýnské hračkářství Hamley's je staré 256 let a pořád rozdává radost dětem | Foto: Jiří Hošek

Český Hamley's nabídne v dvoupatrové budově bývalé banky zákazníkům nejen hračky, ale taky zábavní atrakce. Rozlohou je dokonce větší než ten v Londýně, kam každoročně zavítá pět milionů lidí.

Pražská prodejna cílí hlavně na české zákazníky. Díky poloze v centru města ale nejspíš přiláká i řadu zahraničních turistů. Právě ulice Na Příkopě je pro investory stále atraktivnější. Už teď se řadí mezi 30 nejlukrativnějších míst na světě.

Přehrát

00:00 / 00:00

Česko má ode dneška největší hračkářství ve střední Evropě. Svoji pobočku otevírá v Praze britský řetězec Hamley's. Obchod představila Zuzana Švejdová

Jan Kotrbáček ze společnosti Cushman & Wakefield připomněl, že mnoho světových řetězců má svoje nejúspěšnější obchody právě tady.

„Pražské Hard Rock Cafe je nejhezčí na světě a jedno z nejúspěšnějších. Pandora Na Příkopech je nejúspěšnější obchod ve střední Evropě, New Yorker je nejúspěšnější celosvětově,“ vyjmenoval.

„I Hamley's se stane velikánskou destinací na jednom z nejatraktivnějších míst,“ odhaduje.

Na pultech Hamley's jsou k dostání nejen hračky se značkou firmy, ale taky ty mezinárodní, jako třeba Lego nebo Mattel. Svoje místo tu mají i výrobky českých dodavatelů. Podle předsedy asociace Hračka Václava Kubáta se příchodem britské značky tuzemský trh změní jen nepatrně.

„Velká firma s tak velkou tradicí určitě přinese něco nového, i když to nebudou žádné zázraky. Dneska už je trh s hračkami tak vyrovnaný, že jsou podobně vyráběné v Asii, Anglii, Americe,“ řekl.

U vchodu do Hamley's vítá návštěvníky plyšový maskot (ilustrační foto) | Foto: Jiří Hošek | Zdroj: Český rozhlas

Češi jsou za hračky ochotni utratit poměrně velké částky. Jen loni za ně dali přes šest miliard korun, tedy asi o 80 milionů víc než rok předtím.

„Na dětech zatím nešetříme. Česká domácnost na jedno dítě utratí v průměru zhruba 5716 korun. Jsou tam velké rozdíly. Náklady stoupají s věkem dítěte. U ročního to představuje zhruba 3100 korun a u dětí nad 10 let částka už přesahuje 10 000,“ vyčíslil Jiří Šťastný ze Sdružení pro hračku a hru.

Nejoblíbenější hračkou zůstává už několik let lego, populární jsou ale i postavičky z filmů nebo z reklamních spotů.

Už teď má Hamley's celkem 75 obchodů. Jeho hračky si lidé můžou nakoupit třeba v Dánsku, Rusku nebo taky na Kypru. Firma je navíc oficiálním dodavatelem britské královské rodiny. Nejstarší pobočku má v Londýně.

Přehrát

00:00 / 00:00

Slavné hračkářství Hamley's, které láká děti už 256 let, navštívil v Londýně zpravodaj Českého rozhlasu Jiří Hošek

„Značku založil v roce 1760 William Hamley, který snil o tom, že otevře nejkrásnější hračkářství na světě. Toužil po obchodě, kam by přicházely rodiny s dětmi a každý si tam užíval spoustu zábavy,“ popsal Mark Drummond, šéf marketingu ve společnosti.

„Když jsme v roce 1881 otevřeli náš hlavní obchod tady na Regent Street, byla tu pochopitelně spousta hadrových panenek, cínových vojáků a houpacích koní. Už tehdy to ale bylo něco víc než jen hračkářství,“ tvrdí.

Hračky se v průběhu desetiletí mění, ale filozofie vytvořit v první řadě zážitkové a zábavní prostředí pro všechny generace zůstává. V obchodě se to tak hemží kouzelníky, obřími plyšovými maskoty a taky prodavači, kteří předvádějí atraktivní novinky.

„Na konci 19. století byla třeba v Anglii velmi oblíbená magie. Víme, že v Hamley's tehdy pořádali kouzelnické kurzy, kde se zájemci učili různé triky, jimiž pak překvapovali své přátele. Takže poskytování nevšedních zážitků bylo a je naším DNA a platí to jak pro megastore v Regent Street, tak pro naši novou pražskou pobočku. Chceme, aby si lidé každý den užili legraci,“ dodal Mark Drummond.

Londýnský obchod Hamley's nabízí 50 tisíc hraček | Foto: Jiří Hošek

Návštěva sedmipodlažního obchodu ve strategické lokalitě centrálního Londýna se v průběhu let stala v podstatě povinností pro turisty s dětmi.

Řada rodičů se ale naopak cenově dražšímu obchodu vyhýbá širokým obloukem, protože děti určitého věku je nemožné přesvědčit, že nemůžou mít každou druhou z více než 50 tisíc hraček na pultech.

„Snažíme se samozřejmě v první řadě pochopit, jaké hračky na trhu děti nejvíc oslovují. Pátráme taky po tom, jak se která hračka dá použít coby učební pomůcka ve škole. To znamená, že opravdu zkoumáme, jaká látka je v osnovách a jak bychom tahle témata mohli zábavnou formou uchopit,“ vysvětlila Natalie Rileyová z prodejního oddělení Hamley's.

„Sledujeme taky pochopitelně filmové a televizní novinky. Zajímají nás i trendy ve světě dětí. Ty dnes představují úplně jinou, online generaci, která je se svými chytrými mobily a počítači na internetu. Klíčovou roli v naší branži tak dnes představují i hračky, které jsou odvozené z různých aplikací.“

Podle Natalie Rileyové mají ale šanci proniknout do nabídky Hamley's taky úplně neznámí vývojáři hraček, za nimiž nestojí žádná slovutná značka.

Obchody Hamley's různě po světě zohledňují kulturní a jazykové rozdíly a přizpůsobují nabídku místnímu prostředí a vkusu.

Jiří Hošek Sdílet na Facebooku Sdílet na Twitteru Sdílet na LinkedIn Tisknout Kopírovat url adresu Zkrácená adresa Zavřít

Nejčtenější

Nejnovější články

Aktuální témata

Doporučujeme