Management automobilky Hyundai potvrdil harmonogram stavby v Nošovicích
Vedení jihokorejské automobilky Hyundai potvrdilo dohodnutý harmonogram výstavby nového závodu v Nošovicích v Moravskoslezském kraji. Vyvrací tak spekulace o tom, že firma investici pozastavuje. Podle korejských tiskových zdrojů k tomuto rozhodnutí mělo vést zatčení prezidenta společnosti Čong Mong-Kua a jeho obvinění ze zneužití pravomoci a firemních prostředků ke korupci.
Při telefonickém rozhovoru ale automobilka popřela, že by investice v Česku byla ohrožena - potvrdila mluvčí agentury CzechInvest Alžběta Honsová: "Současný předseda představenstva firmy Hyundai In Seo Kim dnes telefonicky potvrdil, že společnost v žádném případě neuvažuje o odložení výstavby závodu, zároveň potvrdil původní termín podpisu smlouvy, to znamená 18. května v Soulu. A zároveň i zahájená výstavby závodu na podzim tohoto roku."
Hyundai tedy ujišťuje, že smlouvu o výstavbě závodu tento čtvrtek se zástupci české vlády podepíše, jak bylo domluveno. Čtvrtečního podpisu v Soulu se zúčastní i ministr průmyslu a obchodu Milan Urban.
Jihokorejská tisková agentura Jonhap ale v pondělí oznámila, že automobilka odloží zahajovací práce na výstavbě závodu v České republice na neurčito. Zóna v Nošovicích na Frýdecko-Místecku má být přitom do konce příštího měsíce připravena tak, aby jihokorejský investor mohl začátkem prázdnin začít stavět. Předpokládá to mimo jiné demolice domů a přemístění stovek tun zeminy.
Obivnění předsedy představenstva Hyundai Motor Čonga Mong-kua se týká zneužití pravomoci a firemních prostředků. Hyundai. Co o problémech firmy píší deníky? Předseda představenstva Čong Mong-ku je zapletený do skandálu s černými fondy, které měla automobilka využívat ke korupci politiků a dalších vlivných lidí, připomíná hongkongský list Standard. Úplatkářská aféra se rozrůstá do stále větších rozměrů. Například včera krátce po výslechu spáchal sebevraždu bývalý vládní úředník. Vyšetřovatelé zjišťovali, zda bral od Hyundai úplatky. A krátce po výslechu ho našli utopeného v řece. To jsou osobní tragédie, ovšem korupční skandál zcela jistě způsobí i problémy ekonomické. Do roku 2010 chtěla být Hyundai pětkou na automobilovém trhu. Tento cíl zřejmě ochromené vedení firmy nedokáže splnit, soudí hongkongský list.
Stejného názoru jsou i Korea Times. Celý automobilový průmysl v Koreji je v nejistotě. Dodavatelé automobilky Hyundai a Kia přiznali, že čelí vážné krizi. Bez Čong Mong-kua je Hyundai zcela paralyzovaná a těžko odhadnout, jak dlouho tento stav bude trvat, soudí jihokorejský deník.