Asijská ekonomika pandemii přestála mnohem lépe než zbytek světa. Daří se zde i českým firmám
Podle prognózy Světové banky letos průmyslový růst zemí jihovýchodní Asie nepřesáhne v průměru hranici pěti procent. I tak je to ale výrazně víc, než o kolik zřejmě poroste ekonomika států Evropské unie nebo USA. A na postupné oživení bohatého asijského trhu spoléhají i české firmy v tomto regionu.
Zatímco Čína na rovinu říká, že své lockdowny protáhne minimálně do konce roku a čínští turisté se do světa podívají nejdřív na začátku toho příštího, lidnaté státy jihovýchodní Asie s početnou střední třídou začínají české firmy znovu zajímat.
„Covid končí a my jsme se nadechli k nové etapě. Přidali jsme například patnáct dalších prodejních míst na různých místech v jihovýchodní Asii a dostali se do dalších, prestižních obchodních domů,“ řekl pro Radiožurnál Wael Refaea, obchodní zástupce tradiční české značky Dermacol v Kuala Lumpuru.
„Samozřejmě, že lidé svým způsobem v době covidu zchudli, ale střední třída naopak našetřila za tu dobu hodně peněz, je připravena je teď začít utrácet a to je šance pro každého, kdo tu podniká - včetně nás,“ dodal.
Na malajském trhu se Dermacolu dlouhodobě daří a muslimské ženy a dívky jeho výrobky po léta oceňují.
„Péče o pleť, o vlasy, ale i hezké oblečení je pro muslimské ženy tradičně velmi důležitá. Bez ohledu na to, že většina z nás halí alespoň část svého těla nebo obličeje. Já sama za tyto doplňky utratím každý týden asi 40 ringitů, což je necelých deset dolarů,“ řekla Radiožurnálu paní Šabjá z malajské metropole.
Některé firmy v Asii testují čtyřdenní pracovní týden. Zaměstnanci mají být efektivnější i radostnější
Číst článek
Podle firemního business plánu a bez ohledu na covid-19 jede i tradiční výrobce nemocničních lůžek a postelí, česká společnost Linet, jak potvrzuje její zaměstnankyně, slečna Melody Changová.
„Asie je pro nás jako obchodní region mimořádně důležitá. Bodujeme tady tím, že jednak jsme schopni uspokojit i velkou, masivní objednávku, ale stejně tak našemu zákazníkovi zajistíme i malou a speciální zakázku na míru,“ říká.
„Důležité je, že máme i svůj vlastní vývoj, díváme se hodně dopředu a snažíme se odhadnout, kam se naše odvětví bude vyvíjet. To má asijský zákazník rád, na to slyší,“ dodává.
Zatímco na přívaly zahraničních turistů musejí i vyhlášené turistické destinace jako Thajsko, Indonésie, Vietnam nebo Malajsie na několik příštích let zapomenout, pro domácí i zahraniční prodejce je stále zajímavější domácí střední třída.
Zdražování potravin i energií je v jihovýchodní Asii výrazně pomalejší než ve zbytku světa a peníze, které lidé neutratili během pandemie třeba za cestování, jsou pro domácí i zahraniční prodejce velmi zajímavé.