Některé firmy v Asii testují čtyřdenní pracovní týden. Zaměstnanci mají být efektivnější i radostnější
Asiaté tráví v práci mnohem víc času než Evropané nebo Američané. Efektivita práce, kterou odvádějí, je ale výrazně nižší. Změnit by to mohl čtyřdenní pracovní týden, jehož zavedení teď testují některé velké nadnárodní firmy hlavně v Japonsku.
Japonští zaměstnavatelé jsou průkopníci tohoto trendu, například společnost Hitachi zařadila 15 tisíc svých zaměstnanců do pilotního projektu, v rámci kterého tito lidé chodí do práce jenom čtyři dny v týdnu. Experiment skončí na jaře příštího roku. Potom se porovnají náklady, zisky, a hlavně efektivita práce celé té skupiny.
Plenka, peněženka a velké odhodlání. Japonská show dojímá svět samostatnými pochůzkami batolat
Číst článek
Pokud se tento model osvědčí, tak čtyřdenní pracovní týden se rozšíří i na další obory ve firmě. Podobně experimentují i další společnosti, například Panasonic nebo indonéská firma ALAMI.
Psychologové, personalisté a čím dál tím více také zaměstnavatelé tvrdí, že zkrácení pracovního týdne o jeden jediný den se rychle odrazí právě ve vyšší efektivitě práce. Lidé prý pracují lépe a radostněji.
Efektivita práce je momentálně nejvyšší v Singapuru, Spojených státech a Evropské unii, na opačném konci je například Indonésie, Thajsko nebo Čína.
A vyšší efektivitu práce podle nich také přináší třeba proplácení přesčasů, což je benefit, na který nejsou příliš zvyklí třeba Japonci nebo Číňané. Naopak silné odbory ve státech Evropské je umějí ze zaměstnavatelů dostat mnohem lépe.